Gent had verleden jaar van alle Belgische steden het laagste percentage aan leegstaande kantoren, geschat op minder dan 4%. Het is de tweede grootste kantoormarkt in Vlaanderen. De centrale ligging aan de kruising van de snelwegen E40 en E17, evenals de Gentse Universiteit, zijn belangrijke troeven voor de verdere expansie. De gemiddelde huurprijzen schommelen rond de 150 euro/m²/jaar, maar A-locaties lopen op tot 180 euro/m2/jaar. In de komende jaren zal het aanbod kantoren in Gent enorm aangroeien dankzij liefst drie grote projectontwikkelingen. Transformatie van de Vynckier siteDe vroegere Vynckier-fabriek gelegen aan de Nieuwevaart in Gent wordt door de Gentse projectontwikkelaar Revive herbestemd tot bedrijventerrein. Het gaat om een oppervlakte ter grootte van meer dan twintig voetbalvelden, waar in 1860 een textielfabriek werd gevestigd. De site werd in de jaren ’30 overgenomen door Vynckier, een bedrijf dat naam maakte als wereldspeler voor elektrisch schakelmateriaal. De laatste eigenaar van de site was elektronicaproducent General Electric. De Gentse projectontwikkelaar Revive, in 2009 door Nicolas Bearelle en Piet Colruyt opgericht, is gespecialiseerd in de herontwikkeling van oude industriezones met verontreinigde bodem. De twee Manchester-gebouwen met hun iconische torens, elk goed voor ongeveer 25.000m² vloeroppervlakte, zullen in hun oude glorie hersteld worden. Het omliggende terrein krijgt een grondige make-over. In totaal zou het om 100.000m² ontwikkeling gaan. Er wordt o.a. gedacht aan de huisvesting van een zeer groot bedrijvencentrum, maar ook aan een herontwikkeling als productiesite voor vernieuwende, creatieve maakbedrijvigheid en future proof productie. Daarnaast staan opleiden en aantrekken van lokaal én internationaal technisch en technologisch talent in de zoekspots. De site dient zich aan voor leerlingen en studenten onder de vorm van duaal leren in samenwerking met bedrijven op de site. De uiteindelijke plannen moeten nog concreet vorm krijgen en worden in nauwe samenwerking met de Stad Gent opgemaakt. Revive dacht eerst aan een gedeeltelijke invulling van de site met woonfuncties, maar Gent ziet dat niet zitten. Architect Alexander D’Hooghe is met zijn ontwerpbureau ORG gelast het masterplan te begeleiden. Arsenaal wordt verweven stadsdeel De Arsenaalsite dateert uit 1881 en is de oudste Vlaamse spoorwegwerkplaats. De site is gelegen in de Gentse wijk Moscou-Vogelhoek, bijna 13 hectaren groot en zeer gunstig gelegen in de nabijheid van de E17 en de N9 (Brusselstesteenweg). De Arsenaalsite is vlot bereikbaar met zowel trein, tram als bus, waardoor Stad Gent ze wil ontwikkelen tot een belangrijk stedelijk knooppunt met woon-, werk- en stedelijke functies. Een studiebureau heeft in opdracht van het stadsbestuur een toekomstvisie uitgewerkt, rekening houden met de erfgoedwaarde van de gebouwen, met de draagkracht van de buurt en met de geldende beperkingen qua bouwhoogtes. De site wordt gezien als ideale locatie voor onder andere startende (maak)bedrijven en scale-ups om te experimenteren, te testen en door te groeien. Verder voorziet men ruimte voor duurzame, stedelijke logistiek. Er is ±113.000 m² ruimte voor nieuwbouw en ± 36.000 m² bestaande gebouwen hebben potentieel voor herbestemming. In afwachting van de definitieve ontwikkeling van ‘Het Arsenaal’ werd het Gentse Revive aangewezen om in de periode van 2022-2025 nieuw leven te blazen in de site. Revive gaat voor co-creatie met een reeks partners waarbij de kruisbestuiving tussen de diverse thema’s ook de definitieve invulling zal vormgeven. De concrete start van de tijdelijke invulling is voorzien voor januari 2022. In oktober 2021 vond de NMBS na een lange zoektocht een koper – minstens vier projectontwikkelaars, waaronder Ghelamco, streden erom - voor de Arsenaalsite. Drie West-Vlaamse ondernemers betaalden samen meer dan 61 miljoen voor de site en zullen rekening moeten h