De war for talent is er tijdens de gezondheidscrisis niet minder op geworden. De wapens die ondernemingen kunnen opnemen om zich als aantrekkelijke werkgever in de strijd te gooien zijn zeer uiteenlopend: een motiverende werkomgeving bieden, flexibel organiseren van de werktijd,… gepersonaliseerde en flexibele verloning, met bovenaan het cafetariaplan. Vooral dat laatste gegeven wordt nog te weinig benut, aldus rekruteringsspecialist Robert Half. Slechts 7% van de Belgische werknemers kan genieten van een cafetariaplan, is de conclusie van een studie die onderzoeksbureau iVOX uitvoerde in opdracht van Robert Half. Het onderzoek vond plaats tussen 1 en 11 oktober 2021 bij 1000 Belgische bedienden, representatief op taal, geslacht, leeftijd en diploma. De maximale foutenmarge bij 1000 Belgische bedienden bedraagt 3,02%.Een gepersonaliseerd en flexibel loonpakket, algemeen als cafetariaplan benoemd, biedt werknemers een brede keuzewaaier: extra vakantiedagen, pensioensparen of een uitgebreider mobiliteitsbudget. Jeroen Diels, director bij Robert Half: “Het cafetariaplan, waarbij je als werknemer de mogelijkheid hebt om een deel van je loon te flexibiliseren, is een belangrijke troef om werknemers een waardevoller loonpakket te bieden. Een werknemer kan kiezen voor de voordelen die best beantwoorden aan zijn individuele noden en wensen”. Gunstig voor beide partijenMeer inzetten op het cafetariaplan is ook voor werkgevers een interessante keuze. Zonder een verhoogde loonkost kan men werknemers inspraak geven in de invulling van hun loonpakket. De persoonlijke invulling van de verloning resulteert vaak in een groter gevoel van waardering wat bijdraagt tot de tevredenheid bij de medewerkers. “Werknemers kijken steeds kritischer naar hun loonpakket en nemen niet langer zomaar genoegen met algemene loonvoordelen. Met het cafetariaplan kan de werkgever de nodige flexibiliteit bieden zonder dat de loonkost stijgt. Dat is een win-win voor beide partijen” zegt Jeroen Diels. “Zeker gezien de huidige schaarste op de arbeidsmarkt is een flexibele verloning een grote troef.” Andere vormen van flexibele verloningNaast het cafetariaplan zijn er ook nog verschillende andere vormen van flexibele verloning in gebruik bij Belgische werkgevers. Het vrij opnemen van verlofdagen (52%), glijdende werkuren (38%) en thuiswerken (35%) zijn het meest voorkomend. Uit het onderzoek blijkt ook duidelijk dat het wegvallen van deze flexibiliteit gevolgen heeft. Zo geeft liefst 18,8% aan te overwegen van job te veranderen als ze verlofdagen niet vrij kunnen opnemen. Bij het wegvallen van de mogelijkheid tot thuiswerken zou 16% er over nadenken een andere job te zoeken. Jeroen Diels besluit: “De mate van flexibiliteit en welke vorm die aanneemt is sterk afhankelijk van de functie. Het is belangrijk dat de werkgever zijn werknemers voldoende informeert over het beleid inzake flexibiliteit en de geboden opties. Dat geldt ook voor sollicitatiegesprekken met potentiële kandidaten”.