FRNL | | NewsBibliotheekAgendaNewsletterJobsAdvertisingContact |
  
Home » “Time to connect Belgium with 5G”

“Time to connect Belgium with 5G”

Foto : Danny Goderis, Manager Digital bij Agoria
Foto : Danny Goderis, Manager Digital bij Agoria

Volgens een studie van Capgemini gelooft 75% van de multinationale bedrijven dat 5G van essentieel belang is voor de digitale transformatie. Vele landen hebben een nationale 5G-roadmap.

Die roadmap creëert een rechtszeker kader voor investeringen in veiligere en flexibele productie, nieuwe consumentendiensten en allerlei innovatieve samenwerkingen.

Agoria en Capgemini maten de 5G-temperatuur bij de Belgische industrie: 489 bedrijven leverden een bijdrage via telefonische enquêtes en vragenlijsten. Diepte interviews kwamen er bij 35 bekende Belgische sterkhouders. Bijna 80% van de bedrijven weet dat 5G-technologie eraan komt en nieuwe mogelijkheden zal bieden. Het bewustzijn is sterker bij multinationals en grotere bedrijven dan bij KMO’s waar digitale startups wél mee voorop lopen.

De studie geeft een overzicht van de vijf belangrijkste industriële drijfveren:
  • efficiëntere en flexibele productie in een industrie 4.0 context, o.m. door stabiele draadloze connectie van machines, is de belangrijkste motivator voor maakbedrijven (54% van de steekproef),
  • grotere (productie)bedrijven en digitale startups geloven dat 5G nieuwe inkomsten zal genereren via allerhande slimme producten en businessmodellen (35% steekproef),
  • dienstenbedrijven willen in de eerste plaats een betere klantenervaring bieden (30% steekproef),
  • betere cybersecurity voor alle draadloze netwerktoepassingen staat bij 35% op het verlanglijstje,
  • 20% wil dat 5G de supply chain gevoelig kan optimaliseren.
  • 80 Procent van de bedrijven is bereid extra te betalen voor de premium 5G-features, met cybersecurity helemaal bovenaan.
Risico op desinvestering bij multinationale bedrijven Helaas ontbreekt het in België aan concrete actie op het terrein. In Peking staan er al 10.000 5G-antennes. De Amerikaanse operator Verizon is gestart met de uitrol van een 5G-netwerk. In Spanje, Frankrijk en Duitsland lopen er telkens meer dan 15 5G-trials. In België tellen we vandaag twee 5G-proeftuinen. Bijna drie op vier bedrijven wijzen naar de politieke onzekerheid als de grootste oorzaak voor het gebrek aan actie.

Die politieke onzekerheid is niet zonder risico’s. De 5G-kennis en investeringsbereidheid is vooral groot bij multinationale bedrijven met productie in België. 5G toepassen, kan lokaal, op de productiesite gebeuren waardoor er geen globale uitrol van 5G nodig is. Het zou dus snel kunnen, indien de veiling van 5G-licenties plaatsvindt en de emissienorm in België het toelaat. In de VS, China en onze buurlanden zijn die hindernissen er niet. Daarom vrezen onze bedrijven dat een nieuwe investeringsgolf in (flexibele) productie eerder bij zusterhuizen in het buitenland zou landen.

De telecominfrastructuur wordt een steeds belangrijkere strategische asset voor een land. Hindernissen moeten weggewerkt worden en er is nood aan een 5G-roadmap, gecoördineerd met de regio’s, om de aankomende 5G-investeringsgolf van bedrijven in België veilig te stellen.

5G-kennis vergroten in regelluwe zones
De bekendheid van 5G is hoog maar de (technische) kennis over de specifieke 5G-kenmerken en mogelijkheden ontbreekt. In België is 35% van de bedrijven op de hoogte dat 5G veel meer cyberveiligheid biedt dan 4G; internationaal is dit 54%. In het algemeen is de kennis lager bij dienstenbedrijven en KMO’s.

Dit leidt tot minder 5G-engagement bij deze ondernemingen. Op korte termijn stellen we voor “regelluwe zones” te creëren waar telecomoperatoren, bedrijven en kennisinstellingen versneld 5G use cases kunnen opstarten. Deze zones kennen tijdelijk minder regels en verplichtingen bij het opzetten van 5G-trials (o.m. stralingsniveaus, bouw- en milieuvergunningen,…). Zo kunnen telecomoperatoren hun bedrijfsklanten beter informeren over de mogelijkheden van 5G. Ook overheden, publieke en private organisaties en telco-exploitanten moeten de industrie hierover informeren.

Door Danny Goderis, Manager Digital bij Agoria

Bron : Engineeringnet.be
02-01-2020