FRNL | | NewsBibliotheekAgendaNewsletterJobsAdvertisingContact |
  
Home » News » Nieuwe competenties om telewerk beter te beheren

Nieuwe competenties om telewerk beter te beheren



Sinds het begin van de crisis als gevolg van de COVID-19-pandemie wordt volop gespeculeerd over hoe we ons werk en onze werkplekken in de toekomst zullen organiseren. De wereldwijde groep International Workplace Group (Iwg) die verschillende businesscentra beheert, vooral onder de merken Regus en Spaces, stelde vast dat we voortaan rekening zullen moeten houden met nieuwe ‘Remote Leadership’-competenties.

Digitalisering, mondialisering, flexibiliteit, telewerk ... het zijn maar enkele van de manieren waarop de arbeidswereld evolueert. Hoewel vele kerncompetenties zoals veerkracht en aanpassingsvermogen nog altijd relevant zijn, moeten andere competenties worden herzien. Om deze gedachte te illustreren, bepaalde Iwg vier leiderschapsdomeinen waarin de ‘nieuwe wereld’ zal verschillen van de ‘oude wereld’.

Het eerste is communicatie. In de ‘oude wereld’ hebben efficiënte mondelinge en schriftelijke communicatievaardigheden bedrijfsleiders altijd geholpen om goede werkrelaties op te bouwen met iedereen: van leveranciers en potentiële investeerders tot klanten en werknemers. Vóór de pandemie waren ook een goede lichaamstaal en een stevige handdruk belangrijk.
In een wereld van telewerk en mobiele werknemers is communicatie belangrijker dan ooit, vooral wanneer de bedrijfsleiders dit van achter een computerscherm moeten doen. De meeste communicatie mag dan wel via mail of chatberichten gebeuren, toch is het van belang om zo duidelijk mogelijk en natuurlijk ook beleefd en vriendelijk te blijven.

Delegeren en beheren
Niet delegeren was in de ‘oude wereld’ een valstrik waarin sommige bedrijfsleiders trapten, meestal omdat ze de controle niet wilden opgeven. Ervaren bedrijfsleiders zullen een manier hebben gevonden om hun tijd efficiënt te beheren door bepaalde verantwoordelijkheden aan anderen in het bedrijf te delegeren. In de ‘nieuwe wereld’ is vertrouwen geboden door aan te nemen dat de meeste werknemers a priori gemotiveerd zijn om kwaliteitsvol werk te leveren, ongeacht of ze fysiek aanwezig zijn op kantoor of niet. Eens dat aanvaard werd, is het gemakkelijker om te zien hoezeer leidinggeven op afstand erin bestaat om te beheren – op basis van algemene en individuele doelstellingen – en de medewerkers de bevoegdheid te geven om het nodige werk te verrichten.

Daarna volgen projectbeheer en planning. In de ‘oude wereld’ wisten managers hoe ze de middelen (vooral tijd, geld en personeel) efficiënt moesten beheren. In de ‘nieuwe wereld’ kunnen dankzij de online werkwijze verschillende instrumenten worden benut die helpen om dezelfde taken als voorheen uit te voeren. Dat kan zelfs beter zijn voor het bedrijf, want processen en beslissingen kunnen makkelijker worden gedocumenteerd en alle werknemers zijn duidelijk ingelicht en verantwoordelijk.

Netwerken
We hebben allemaal menselijke contacten nodig, en in de zakenwereld is dit relationele aspect erg waardevol. Volgens Iwg hielp in de ‘oude wereld’ het opbouwen van goede relaties door te netwerken om een bedrijf te doen groeien en het nodige draagvlak te bieden. In de ‘nieuwe wereld’ wordt er momenteel misschien online genetwerkt, maar deze vorm van netwerken is daarom niet minder waardevol. Weten hoe je een betrokken rol kunt vervullen en hoe je video optimaal kunt gebruiken voor vergaderingen zou tot langdurige relaties leiden en bijdragen tot de goede werking en het succes van het bedrijf.

Bron: Iwg
04-08-2020