FRNL | | NewsBibliotheekAgendaNewsletterJobsAdvertisingContact |
  
Home » News » Flinke uitbreiding van DPD in België voor pakketbezorging

Flinke uitbreiding van DPD in België voor pakketbezorging



De verplichte lockdown om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, heeft tot een spectaculaire toename van de e-commerce geleid. Voor DPD, een directe concurrent van bpost, PostNL en DHL op het gebied van pakketbezorging, ging dit gepaard met een stijging van het B2C-volume met meer dan 70%. Normaal gezien is de omzet van DPD België gelijk verdeeld tussen de pakketbezorgingsactiviteiten voor bedrijven (B2B) en die voor consumenten (B2C), maar deze verhouding evolueerde naar 60% voor het B2C-segment en 40% voor het B2B-segment.
DPD had een investeringsplan opgemaakt voor zijn uitbreiding, maar gezien de forse toename van de e-commerce tijdens de lockdown, en een groot deel van deze groei zou blijvend zijn, heeft DPD beslist om dit plan met drie jaar te versnellen.

Tegen eind 2020 wil DPD zijn leveringscapaciteit flink verhogen in ons land. Het bedrijf kondigde zopas een investering van 60 miljoen euro in totaal aan om maar liefst 500 nieuwe jobs te creëren, waarvan 200 operationele jobs en 300 nieuwe chauffeurs.
DPD opent ook nieuwe depots in Lummen, Sint-Niklaas en Asse-Zellik. Half oktober zullen deze depots operationeel zijn, wat het totale aantal vestigingen van DPD in België op tien brengt. Volgens L’Echo gaat de DPD-groep daarnaast beginnen aan de bouw van een volledig geautomatiseerd sorteercentrum “in het noorden van Brussel”, dat over een tweetal jaar de fakkel moet overnemen van de vestigingen in Puurs en Mechelen. De werken zullen de grootste brok van het investeringsbudget van 60 miljoen euro voor hun rekening nemen.

Silvio Mestdagh, CEO van DPD Belux, zei tijdens een interview met de Waalse krant L’Echo het volgende: “Terwijl we fors inzetten op B2C, blijft B2B voor DPD heel belangrijk. De sterke innovatie in B2C gebruiken we ook in B2B om de flexibiliteit en ervaring van de zakelijke ontvangers verder te verhogen, heel belangrijk in het KMO segment.”

DPD is de vijfde grootste speler op de Belgische markt van de pakketbezorging. Als onderdeel van DPDgroup, het pakketbezorgingsnetwerk van de Franse groep La Poste, heeft DPD België toegang tot meer dan 46.000 lokale Pickup-locaties (de vroegere ‘ParcelShops’) in Europa, waarvan 1.600 in de Benelux. De 77.000 medewerkers leveren iedere dag meer dan 5,3 miljoen pakketten.


“In april en mei, toen vele Europese landen in lockdown waren, heeft DPDgroup tot wel 7,5 miljoen pakketten per dag geleverd binnen Europa.”