FRNL | | NewsBibliotheekAgendaNewsletterJobsAdvertisingContact |
  
Home » News » In Brussel komt de Gare Maritime weer tot leven

In Brussel komt de Gare Maritime weer tot leven



Deze week werd op de site van Thurn & Taxis de hernieuwde Gare Maritime officieel in gebruik genomen. In de overdekte hallen van het voormalige goederenstation met een oppervlakte van bijna vier hectare zijn nu kantoren, winkels en horecazaken ondergebracht, goed voor 45.000 m² in totaal. Dit ‘dorp in de stad’ is georganiseerd langs een centrale voetgangerslaan, waar het door de aanleg van bomen en tuintjes aangenaam vertoeven zal zijn. Een soort van overdekte ‘rambla’ van 280 meter lang en 24 meter hoog. In de toekomst zullen er verschillende evenementen plaatsvinden, zoals naar verluidt de vastgoedbeurs Realty in 2021, die het strand van Knokke zou inruilen voor een terugkeer naar Brussel. De parking met 900 plaatsen zal het makkelijker maken om dergelijke events te organiseren.

Gelukkig koos Extensa, eigenaar van de site, in samenspraak met de Nederlandse architect Willem Jan Neutelings voor een renovatie van de Gare Maritime die de architectuur van het begin van de 20e eeuw respecteert en restaureert.

Duurzaamheid en circulariteit
In de hoofdhal werden twaalf identieke gebouwen volledig in CLT (kruislaaghout) opgetrokken. Enkel voor de vloerplaat is beton gebruikt. Hout houdt CO2 vast en is bovendien een licht materiaal. Er was dus een minimum aan energie nodig voor de ecologische constructie van deze gebouwen, die momenteel het grootste houten kantorencomplex van Europa vormen. Verder zouden, volgens de principes van de kringloopeconomie, alle materialen vlot recycleerbaar zijn als de gebouwen ooit zouden worden afgebroken.

Onder de honderdjarige gewelven moeten de tuinen kunstmatig worden geïrrigeerd. Daarvoor werd een enorme ondergrondse watertank gebouwd. Op het hoogste deel van de daken werden 9.750 zonnepanelen met een totale oppervlakte van 17.000 m² geïnstalleerd. Samen produceren ze 3.000 MWh groene elektriciteit, wat overeenkomt met het verbruik van 1.150 gezinnen.

Om te vermijden dat de overdekte hallen oververhit raken of de lichtinval wordt gedempt, zijn de grootste zijgevels voorzien van intelligent glas. Deze nieuwe Halio-technologie is ontwikkeld door AGC Glass Europe. Het interactieve glas gebruikt een elektrische impuls om in slechts enkele minuten tijd van algehele transparantie naar een donkere tint te gaan, waardoor verblinding wordt beperkt en ongewenste zonnewarmte wordt tegengehouden. Wanneer het glas donker is, laat het nog maar 5% door van de warmte die met traditioneel glas wordt verspreid.

36.000 m² kantoorruimte
In de twaalf gebouwen zijn niet alleen kantoren terug te vinden, maar ook soms handelszaken op het gelijkvloers. Ieder gebouw heeft een oppervlakte van ongeveer 4.500 m², verdeeld over vier verdiepingen. Allemaal hebben ze hun eigen ingang. De kantoren zijn ruim, op sommige plaatsen zijn de plafonds tot wel vier meter hoog. De eerste bedrijven die hun intrek namen in het complex zijn Accenture, Publicis, Collibra en het business center Spaces.

De site van Thurn & Taxis aan het kanaal is uitgegroeid tot een symbool voor de heropleving van de Brusselse Noordwijk. Na de restauratie van het Koninklijk Pakhuis en van de Sheds, waar tot 1973 de douane gevestigd was, is nu de grote renovatie van de hallen van het voormalige goederenstation volop aan de gang. Binnenkort zal het vroegere Hôtel des Douanes, dat naast de Gare Maritime is gelegen verbouwd tot een hotel worden

De herbestemming van dit verlaten terrein in de stad was een heel gedurfde gok.
Extensa is er nu al mee dan vijftien jaren mee bezig ... en heeft duidelijk goed gegokt!
Didier Van Den Eynde
29-05-2020