FRNL | | NewsBibliotheekAgendaNewsletterJobsAdvertisingContact |
  
Home » Bibliotheek » “De coronacrisis heeft de kaarten grondig door elkaar geschud”

“De coronacrisis heeft de kaarten grondig door elkaar geschud”

Jean Morren blikt aan de vooravond van pensioen terug en vooruit
We spraken Jean Morren (62), tot voor kort directeur corporate facilities en central services bij Euroclear, aan de vooravond van zijn pensioen. Op 1 mei, de Dag van de Arbeid, beëindigde hij zijn carrière na 43 jaar en dat iets vroeger dan gepland. Zoals zovelen van zijn generatie rolde hij in de facilitywereld en werd doorheen de jaren een gepassioneerd facility en peoplemanager. Een terugblik op een rijkgevulde carrière, een reflectie op de huidige evoluties in de FM-wereld én een vooruitblik op het boeiende leven dat hem nog te wachten staat.


Passie voor facilities
Jean Morren woont momenteel in Meerbeek. Hij studeerde Latijn-Grieks, gevolgd door Bedrijfsbeheer voor kmo’s en vele extra opleidingen zoals de masterclass Service Management bij de Vlerick Business School. Hij was 22 jaar werkzaam bij Sabena (waarvan de laatste jaren als facilities manager) gevolgd door senior facilities expert bij KPN Orange, facilities manager bij Proximus, director bij Bopro nv, sourcing manager bij Axa Belgium nv, facilities director bij Senior Living nv, principal consultant bij Progressio en director corporate facilities & central services bij Euroclear. “De interesse voor Facility Management kwam er toen ik bij Sabena, waar ik onderaan de ladder begon, om de vier jaar van functie veranderde en steeds meer verantwoordelijkheden kreeg. Toen ik als assistant general manager in de hotels werkte kwam ik in aanraking met alle facetten van het beroep zoals de budgetten, de personeelszaken, de directe contacten met de klanten, het gebouwbeheer enz. De interesse en passie voor het vak is doorheen de tijd alleen maar groter geworden.”

‘Once in a lifetime experiences’
Jean Morren blikt met fierheid terug op diverse projecten, waarvan sommige een ‘once in a lifetime experience’ waren. “Ik prijs mezelf heel gelukkig dat ik een jaar heb mogen meewerken aan de nieuwe luchthaven. Ik was er verantwoordelijk voor de afwerking, inrichting en opstart van de taxfreeshops en executive lounges van alle gebruikers van de luchthaven. De verhuis van de oude naar de nieuwe luchthaven was werkelijk een huzarenstukje. Mijn passage in het hotelwezen was eveneens zeer leerrijk. In samenwerking met architecten was ik verantwoordelijk voor de aankoop, opstart en inrichting van twee nieuwbouwhotels. Bij Proximus onthoud ik vooral de introductie van het FMIS-systeem, bij Euroclear de kostenoptimalisatie en nieuwbouwprojecten zoals in Krakau. De diverse outsourcingprojecten waaraan ik meewerkte waren eveneens zeer boeiend, maar ook de invoering van het cafetariaplan bij de ‘car fleet’ alsook de volledig outsourcing van het beheer van het wagenpark in zeer nauw partnership met Leaseplan. Het wagenpark werd van een 1.000-tal auto’s naar 1.400 uitgebreid.”


Download gratis de PDF van dit artikel om het vervolg te lezen...  Download gratis de PDF van dit artikel om het vervolg te lezen...


07/06/2020
Facility Management
 



Ander nieuws
De keuze van een van ‘s werelds grootste ziekenhuizen voor IFM
| 31/07/2020
Flexibele oplossing om kantoren in compartimenten te verdelen
| 30/07/2020
Meet de bezetting van uw gebouw in real time
| 28/07/2020
Flinke uitbreiding van DPD in België voor pakketbezorging
| 27/07/2020
Volledige collectie LVT-vloeren bestaat uit 39% gerecycleerd materiaal
| 24/07/2020

Meer news