FRNL | | NewsBibliotheekAgendaNewsletterJobsAdvertisingContact |
  
Home » Bibliotheek » Wat nu met de diesel?

Wat nu met de diesel?

Sinds dieselgate wordt de dieselmotor aangewezen als bron van alle kwaad, stelden steden lage emissie zones in en wordt in zowat alle media een contra-dieselcampagne gevoerd. De inschrijvingscijfers van Febiac tonen een plotse afkeer van dieselmotoren: nog slechts 30% aandeel na het eerste trimester 2019 tegen 75% in 2011.

Maar is het negatieve imago en het wantrouwen tegenover de dieselauto wel gerechtvaardigd? De actuele modellen die voldoen aan de Euro 6d-temp-normen en waarvan de waarden zijn opgemeten volgens de WLTP-cyclus, moeten de concurrentie van benzinemotoren niet vrezen en presteren uitstekend voor zowel CO2- als NOx-uitstootwaarden.

Interessant is ook de jaarlijkse studie van Alphabet Belgium die het kantelpunt berekent waarbij een aandrijfvorm - benzine, diesel of elektriciteit - voordeliger wordt dan een andere.

Voor de categorie ‘Compact’ (bv. Citroën C1, Opel Adam, Volkswagen Up!) ligt het voordeel eenduidig bij de benzineversies, ongeacht de looptijd van het leasecontract en het jaarlijks gereden aantal kilometers. Ook bij de categorie ‘Economy’ (bv. Audi A1, Ford Fiesta, Mini Hatch, Volkswagen Polo) mogen we dezelfde conclusie trekken.

Een ander beeld dient zich aan vanaf de categorie ‘Business’ (bv. Audi A3, BMW 1- en 2-reeks, Mercedes A-Klasse, Volvo V40, Volkswagen Golf). De benzinemotor is in het voordeel tot een jaarlijks kilometertotaal van 25 000 km en een contractduur tot 48 maanden.


Download gratis de PDF van dit artikel om het vervolg te lezen...  Download gratis de PDF van dit artikel om het vervolg te lezen...


02/07/2019
Mobility Management
 



Ander nieuws
Artificiële intelligentie en ethiek
| 23/09/2020
Gespecialiseerde drone voor veilige verkenning complexe ruimtes
| 23/09/2020
Artificiële intelligentie en ethiek
| 23/09/2020
Gemotoriseerde tweewielers als mobiliteitsalternatief
| 22/09/2020
Infralia ontwikkelt luchtsterilisator
| 22/09/2020

Meer news