Profacility - Workplace : Design, Build & Operate
Workplace Projects > Offices
| FR | NL
image (0)
Het doel was vooreerst om een efficiënte werkomgeving te creëren, die tegemoetkomt aan de behoeften van de gebruikers en waar de medewerkers zich thuis voelen.
image (1)
In alle ruimtes is het merkimago van Coca-Cola tastbaar aanwezig, subtiel en evenwichtig, door gebruik te maken van zorgvuldig geselecteerde foto’s of via details als de Coca-Cola-flesjes op het behangpapier.
image (2)
Qua ruimtelijke inrichting was de grootste verandering de overgang van individuele kantoren naar wat Coca-Cola een ‘free address’ noemt. De medewerkers hebben nu geen vast kantoor meer.
image (3)
Met deze inrichting was het de bedoeling om het personeel niet gewoon een werkplek maar een werkomgeving te bieden.
image (5)
In het eigenlijke kantoorgedeelte is de ruimte onderverdeeld in vier grote zones voor de verschillende afdelingen. Iedere zone beschikt over lockers met slot, waarin de medewerkers hun persoonlijke spullen veilig kunnen opbergen.
Het doel was vooreerst om een efficiënte werkomgeving te creëren, die tegemoetkomt aan de behoeften van de gebruikers en waar de medewerkers zich thuis voelen.

COCA-COLA


BUSINESS CASE: A free address for Coca-Cola Services
Coco-Cola Services met hoofdzetel aan de Bergensesteenweg 1424 in Anderlecht ontwikkelde een nieuwe werkomgeving voor zijn 150-tal werknemers op een oppervlakte van ongeveer 3.000 m². De vorige inrichting was wat gedateerd geworden. Zo waren de kantoren op een rijtje ingedeeld, zoals de kamers in een ziekenhuis. Het doel was vooreerst om een efficiënte werkomgeving te creëren, die tegemoetkomt aan de behoeften van de gebruikers en waar de medewerkers zich thuis voelen, terwijl ze evenzeer de jeugdige dynamiek van Coco-Cola uitstraalt.

“We wilden het personeel niet gewoon een werkplek maar een werkomgeving bieden” aldus Sébastien Berlanger, Europe Facilities Manager bij Coca-Cola Services. “De medewerkers hebben recht op één thuiswerkdag per week, maar we wilden een dynamiek tot stand brengen waardoor ze liever op kantoor zouden willen werken dan thuis”.
In het voorjaar van 2016 werd het startschot gegeven voor het herinrichtingsproject in samenwerking met de projectbeheerteams van JLL en Tétris. De werkzaamheden zelf duurden drie maanden en afgelopen juli zijn de nieuwe kantoren in gebruik genomen.

Free Address
Qua ruimtelijke inrichting was de grootste verandering de overgang van individuele kantoren naar wat Coca-Cola een 'free address' noemt. De medewerkers hebben nu geen vast kantoor meer. Ze kregen een draagbare PC en een mobiele telefoon om deze overgang vlot te laten verlopen. Dankzij het nieuwe concept werd ruimte uitgespaard ten voordele van andere functies. Er werden ook verschillende ruimtes gecreëerd, want vandaag hebben jongeren die zich als een vis in het water voelen in de digitale wereld, geen kantoor met drie of vier ramen meer nodig. Zij werken liever in een dynamische omgeving, rechtstaand of zittend.

Door de bespaarde ruimte konden er 'quiet zones' ontstaan. In die zones heerst een 'bibliotheekstilte' en kunnen de werknemers van Coca-Cola zich afzonderen om zich beter te concentreren op bepaalde taken.
Daarnaast zijn er ook dynamischere ruimtes voorzien: 'huddle rooms' of 'focus rooms', waar medewerkers samenkomen om iets te bespreken zonder hun collega's te storen. Tot slot zijn er ook nog kleine vergaderruimtes voor vertrouwelijke gesprekken tussen collega's of voor het voeren van telefoongesprekken.

Het hoofddoel van dit project was dus om minder aandacht aan het kantoor te schenken en een aantal ruimtes voor gesprekken en uitwisselingen te creëren. In het eigenlijke kantoorgedeelte is de ruimte onderverdeeld in vier grote zones voor de verschillende afdelingen. Iedere zone beschikt over lockers met slot, waarin de medewerkers hun persoonlijke spullen veilig kunnen opbergen.

“De grote troef van dit project is uiteraard dat het gericht is op de new way of working” zegt Bernard Sergeant, Head of Project & Development Services bij JLL. “De overgang naar het 'free address'-concept met de voorziening van kleine en grotere ruimtes waar het personeel gesprekken kan voeren of geconcentreerd kan werken, heeft de kantoorruimte op een efficiënte manier geoptimaliseerd. Bij de inrichting werd de nadruk gelegd op een sober design. In alle ruimtes is het merkimago van Coca-Cola tastbaar aanwezig, subtiel en evenwichtig, door gebruik te maken van zorgvuldig geselecteerde foto’s of via details als de Coca-Cola-flesjes op het behangpapier”.

De nieuwe werkwijze werd zeer positief onthaald bij het personeel, dat aangenaam verrast was door het concept. “De feedback die we meestal krijgen, klinkt veelal: het is alsof ik thuis in mijn woonkamer zit, maar eigenlijk ben ik bij Coca-Cola” aldus Sébastian Berlanger. “En dat maakt ons erg trots!".

Project over de landsgrenzen heen
Coca-Cola Services telt ongeveer 220 medewerkers, naast de vijftigtal contractanten en dergelijke. Zij nemen maar een deel van het gebouw aan de Bergensesteenweg in beslag. Het nieuwe kantoorconcept van Coca-Cola wekte alvast de interesse van naburige bedrijven, die ook wel zo'n werkwijze zouden willen introduceren op kantoor.

En ook in het buitenland wordt er gesproken over het inrichtingsproject bij Coca-Cola. Andere vestigingen van Coca-Cola denken eraan zich te laten inspireren door de Belgische realisatie, om dit vernieuwende project over te nemen en aan te passen aan de plaatselijke cultuur. Het Belgische concept wordt zelfs deels ingevoerd in het hoofdkantoor van The Coca-Cola Company in Atlanta, maar voorlopig zonder gedeelde kantoren. De Belgische tak is wel de eerste die het 'free address'-concept ingevoerd en getest heeft. Coca-Cola moedigt zijn medewerkers aan om regelmatig te switchen van werkzone om de uitwisseling en de synergie tussen de afdelingen en werknemers te stimuleren.


JLL en Tétris als partners
Voor dit project reageerde het team Project & Development van JLL op een offerteaanvraag van Coca-Cola Services. De uitvoering van het project werd in goede banen geleid door een van de interieurarchitecten van JLL, die instond voor het volledige projectbeheer van de werken. Zij coördineerde onder meer alle actieve uitvoerders op de werf, waaronder Tétris, algemene contractant en dochteronderneming van JLL, die de opdracht kreeg om het grootste deel van de werken, ongeveer 60%, uit te voeren.

“De inrichtingswerken bij Coca-Cola moesten aan zeer specifieke voorwaarden beantwoorden” licht Ignace de Haut de Sigy, Head of Tétris Belux, toe. “We hebben ons moeten aanpassen aan de gewenste materialen, die niet altijd verkrijgbaar zijn in dit deel van de wereld. We hebben dus alternatieven moeten voorstellen, die zo dicht mogelijk bij de eisen van Coca-Cola lagen”.

“Een van de grootste uitdagingen voor JLL en Tétris was om de inrichting uit te voeren terwijl Coca-Cola Services en de naburige bedrijven in het gebouw konden blijven werken” voegt Sébastian Berlanger er nog aan toe. “En ze zijn erin geslaagd om die uitdaging tot een goed einde te brengen, want het project werd opgeleverd binnen de afgesproken termijn en het vastgelegde budget”.

Het was niet de eerste keer dat JLL en Coca-Cola Services samenwerkten. JLL is gelast met het facilitair beheer van het gebouw aan de Bergensesteenweg 1424 en heeft momenteel zes kleine en middelgrote projecten lopen met deze klant.


Text : Tim Harrup
Foto's © Serge Brison

 

Partners en leveranciers die aan het project meewerkten


WORKPLACE DESIGN & BUILD

In alle ruimtes is het merkimago van Coca-Cola tastbaar aanwezig, subtiel en evenwichtig, door gebruik te maken van zorgvuldig geselecteerde foto’s of via details als de Coca-Cola-flesjes op het behangpapier.
Qua ruimtelijke inrichting was de grootste verandering de overgang van individuele kantoren naar wat Coca-Cola een ‘free address’ noemt. De medewerkers hebben nu geen vast kantoor meer.
Met deze inrichting was het de bedoeling om het personeel niet gewoon een werkplek maar een werkomgeving te bieden.
In het eigenlijke kantoorgedeelte is de ruimte onderverdeeld in vier grote zones voor de verschillende afdelingen. Iedere zone beschikt over lockers met slot, waarin de medewerkers hun persoonlijke spullen veilig kunnen opbergen.


Last update: 13/12/2017 17:50:07