Profacility - Workplace : Design, Build & Operate
Workplace Projects > Offices
| FR | NL
image (0)
image (1)
De kern van het project was de inrichting en uitbreiding van de ontvangst- en restaurantruimte, die de ontmoetingsplaats geworden zijn voor onze teams, maar ook voor onze klanten en leveranciers.
image (2)
Pascale Huppertz, Office Manager, ALD Automotive Belgium: “Het ALD Lounge project wil vooral de communicatie bevorderen binnen het bedrijf”.
image (3)
image (4)
Architectenbureau Admos heeft een heldere en warme ontvangstruimte ontworpen met organische vormen, waarin veel hout is verwerkt. De restaurantruimte kreeg een verlengstuk naar de tuin via een houten terras.
image (5)
De restaurantruimte biedt ook plaats voor meer feestelijke evenementen, zoals dat het geval was tijdens het Wereldkampioenschap voetbal
image (6)

ALD AUTOMOTIVE


Communicatieve upgrade dankzij ALD Lounge



ALD Automotive Belgium is nationaal marktleider voor de verhuur van auto’s en bestelwagens op lange termijn. De afdeling Office Management heeft zopas haar ‘ALD Lounge’-project beëindigd, een ingrijpende transformatie van de onthaal- en restaurantruimte in het hoofdkantoor te Evere. Een interieurarchitectuurproject dat erop gericht is de communicatie, het welzijn en de betrokkenheid van de medewerkers te verbeteren.

De Kolonel Bourgstraat in Evere: de kantoren van ALD Automotive herinneren aan de architectuur van eind de jaren tachtig. Maar die indruk verandert grondig bij het onthaal. Thierry Haesen, Facility Operator, verwelkomt ons. Hij glimlacht en neemt ons mee naar een keurig klein cafeetje in de restaurantruimte. Een paar meter verder krijgen we de kern van het ‘ALD Lounge’-project te zien: ogenblikkelijk zijn we het gebouw uit de jaren ‘80 met zijn ietwat sombere betonlook vergeten. We bevinden ons wel degelijk in 2015, met wit en rood, organische vormen en vooral met veel licht. De infrastructuur is grondig gewijzigd en de aangename sfeer straalt af op de medewerkers die tijdens onze ontmoeting bij de koffie en ook daarna tijdens de fotosessie elkaar kruisen, met elkaar praten en elkaar afwisselen.

Onthaal en restaurant opnieuw in trek

Pascale Huppertz, Office Manager bij ALD Automotive Belgium, vertelt ons hoe de ‘ALD Lounge’ is ontstaan. “De kern van het project was de inrichting en uitbreiding van de ontvangst- en restaurantruimte, die de ontmoetingsruimten geworden zijn voor onze teams, maar ook voor onze klanten en leveranciers. De werken werden uitgevoerd tussen oktober 2013 en juni 2014, in samenwerking met architectenbureau Admos. Maar om de filosofie van het project goed te begrijpen moeten we terugkeren naar hoe het is ontkiemd. Zo voerden we in 2012 een intern tevredenheidsonderzoek uit. Daaruit bleek de behoefte aan een betere interne communicatie en de noodzaak om meer informele onderlinge contacten tussen de medewerkers te bevorderen. Het onderzoek bracht eveneens de vraag naar een gezellige omgeving om te lunchen aan de oppervlakte, zonder echter verplicht te worden om die maaltijd eerst buiten het bedrijf te gaan aankopen”.

Dat viel niet in dovemans oren bij Miel Horsten, die sinds drie jaar de Belgische tak van ALD Automotive leidt. Het reflecteert de wens om de communicatie binnen het bedrijf te verbeteren. “Het is zo dat het idee ontstond om werknemers en managers tijdens de koffiepauze of tijdens de lunch in een gezamenlijke ruimte samen te brengen” gaat Pascale Huppertz verder. "Gedaan met de afgesloten afdelingen die zich isoleerden rond hun eigen coffee corners, gedaan met de individuele koffiemachines. Medewerkers hebben er behoefte aan om zich van af en toe te kunnen loskoppelen en een pauze in te lassen. Hun welzijn hangt er van af”.

One, Ready, Smile

Het ‘ALD Lounge’-project maakt deel uit van het programma One, Ready, Smile dat bij ALD Automotive Belgium geïmplementeerd werd. Het is bedoeld om het bedrijf om te vormen tot een klantgerichte en meer toegankelijke organisatie, waarmee het vlot samenwerken is. Een organisatie die de klantenervaring op het voorplan zet.
One slaat op de interne samenwerking om een unieke service te bieden. Ready verwijst naar de expertise, de snelle uitvoering en het proactief ageren. Smile tenslotte staat voor de glimlach en de motivatie die kenmerkend is voor het werken bij ALD.
Pascale Huppertz : "Deze drie aspecten vinden we terug in het ALD Lounge project. De dimensie One, met een plek waar medewerkers elkaar kunnen ontmoeten en samen tijd doorbrengen. Dat betreft zowel interne als externe vergaderingen, maar eveneens voor meer feestelijke evenementen, zoals de Wereldbeker voetbal. De dimensie Ready, in een doordachte, milieuvriendelijke omgeving, aangepast aan de uitdagingen van morgen. Smile tenslotte, vindt zijn plaats in een moderne omgeving, aangenaam en inspirerend, met een uitgebreide cateringservice. Ik hou van de gedachte dat het ook af te lezen is van de gezichten van onze medewerkers die u hier ontmoet in onze ALD Lounge”.

Tijdens de werken gaat het rijpingsproces verder

Er werden bijna 200 mensen gemobiliseerd rond dit project in Evere. Vijf interne medewerkers hebben zich ingezet voor het beheer en de implementatie van het project, dit in samenwerking met de externe partners, architectenbureau Admos en traiteurservice Horeservi.
“Blijven werken in een gebouw waar ingrijpende renovatiewerken aan de gang zijn, was een hele uitdaging” herinnert Pascale Huppertz zich. "Het lawaai, het stof, de beschikbaarheid van de diensten... Maar alles, met inbegrip van de timing, werd in goede banen geleid door de mensen van Admos. Het personeel werd ondergedompeld in het project en de werken in uitvoering leidden tot een intense beleving. We hebben ook massaal gecommuniceerd om de betrokkenheid van alle medewerkers bij dit project te intensifiëren. De communicatie richtte zich tot alle partijen: directie, personeel en leveranciers, en dit via interne nieuwsbrieven en ons eigen sociaal netwerk, ALD Buzz”.
Uiteindelijk werd bijna 500 m² volledig vernieuwd. De restaurantruimte werd uitgebreid en sluit dankzij een glasuitbouw mooi aan op de tuin, wat van bij de eerste zonnige dagen erg op prijs wordt gesteld door het personeel. Het aanbod in het restaurant werd grondig herzien en biedt nu ook de keuze tussen warme en koude maaltijden, op basis van gezonde en eerlijke producten.

Ook het personeel is tevreden

Pascale Huppertz: “De tevredenheid van het personeel is, volgens onze tweejaarlijkse tevredenheidsenquête, tussen 2012 en 2014, gestegen van 88% naar 94%. Wat de welzijnsindex betreft (PPI Care), is die verhoogd van 75% naar 81%. Een andere maatstaf voor de tevredenheid: midden maart werd ons bedrijf opnieuw beloond in het kader van de Best Workplaces, georganiseerd door de vereniging Great Place to Work, met een achtste plaats in de Belgische top tien. Dit alles zou ook moeten helpen om nieuw talent aan te trekken naar ons bedrijf”. Het concept en de realisatie van de ALD Lounge behoorde dit jaar ook tot de zes projecten die genomineerd werden voor de verkiezing van het ‘Facility Management Project of the Year’, georganiseerd door de beroepsvereniging IFMA.

Prachtige resultaten voor een mooi FM-project.

Interview door Bruno Hoditte

Foto’s Yvan Glavie

 

Partners en leveranciers die aan het project meewerkten


WORKPLACE DESIGN & BUILD


SCHEIDINGSWANDEN


RENOVATIE EN BINNENAFWERKING

De kern van het project was de inrichting en uitbreiding van de ontvangst- en restaurantruimte, die de ontmoetingsplaats geworden zijn voor onze teams, maar ook voor onze klanten en leveranciers.
Pascale Huppertz, Office Manager, ALD Automotive Belgium: “Het ALD Lounge project wil vooral de communicatie bevorderen binnen het bedrijf”.


Architectenbureau Admos heeft een heldere en warme ontvangstruimte ontworpen met organische vormen, waarin veel hout is verwerkt. De restaurantruimte kreeg een verlengstuk naar de tuin via een houten terras.
De restaurantruimte biedt ook plaats voor meer feestelijke evenementen, zoals dat het geval was tijdens het Wereldkampioenschap voetbal




Last update: 16/10/2017 09:56:23