FRNL | | NewsBibliotheekAgendaNewsletterJobsAdvertisingContact |
  

Place 2.5: het tijdschrift en internetforum dat CEO’s en Facility Managers inspireert

Buitengewone dingen moeten ook op een buitengewone manier gecommuniceerd worden. De eerste grote realisaties zijn voor Sedus de bevestiging dat het unieke Place 2.5 concept – rond de bevordering van productief welbevinden in kantoren - realiseerbaar en realistisch is. De mooiste referentieprojecten en heel veel interessante informatie rond dit thema verschijnt al een tijdje in een mooi uitgevoerd ‘Special Interest’ tijdschrift.

Wat vijf jaar geleden nog als een virtueel project werd gepresenteerd, nam de laatste jaren steeds meer een concrete vorm aan, tot en met concrete realisaties “in the real world”. Zo werden bijvoorbeeld als eerste de departementen Planning en Klantendienst in Westfalen en het nieuwe R&D-centrum in het moederbedrijf in Waldshut gerealiseerd en omgebouwd tot echte Place 2.5 werkomgevingen – om als het ware te fungeren als een levend bewijs van de haalbaarheid. Bij klanten werden projecten als Hellmann Worldwide Logistics, Nostalgic-Art, Econcern en Netlash (in Gent) uitgevoerd en goed bevonden. Eén van de mooiste en grootste realisaties was het hoofdkwartier van het modemerk Diesel bij Milaan.
Deze positieve ervaringen met het concept brachten ook nieuwe inzichten met zich mee. Het Place 2.5 idee is zo complex en breed dat het mensen raakt op de hoogste managementniveau’s en de kans op effectieve realisatie van zo’n project neemt toe naarmate ook de band met deze mensen toeneemt. Place 2.5 is dan ook vooral een thema voor ondernemers, die de noodzaak tot verandering onderkennen. Een paar dingen wijzen hierop: het Fraunhofer Instituut uit Stuttgart bijvoorbeeld, bewees dat de kwaliteit van een kantooromgeving onlosmakelijk is verbonden met de motivatie van werknemers en dat men de meetbare prestaties van medewerkers tot 36% kan doen stijgen. Uit een studie van Gallup bleek verder dat tot één vijfde van de bedienden niet gelukkig is met zijn werkomgeving en dit ervaart als een gebrek aan respect. In het ergste geval reageert deze groep ronduit destructief.

Het is dan ook de hoogste tijd om in bedrijven en kantoren een andere richting op te gaan. Place 2.5 is immers veel meer dan een inrichtingsconcept, het is een filosofie. Dat is echter niet altijd zo eenvoudig uit te leggen en de beslissingen die nodig zijn liggen op hoog niveau. Daarom ziet Sedus het als een opdracht om “business leaders” hiervoor warm te maken.

Op deze basis heeft Sedus een tijdschrift in het leven geroepen dat onder de titel “ Place 2.5 – het tijdschrift voor productief welbevinden” aan meer dan 60.000 Europese CEO’s en topmensen wordt toegezonden. In dit tijdschrift leert de lezer alles over dit spannende concept, krijgt hij managementtips en informatie tot en met lifestyle-thema’s, die het leven van de CEO wat aangenamer en interessanter kunnen maken. Het tijdschrift wordt uitgebracht en verdeeld in zes talen en de volledige inhoud wordt ook hernomen op het gelijknamige internetforum. Op het forum worden ook meer diepgaande artikels gepubliceerd en wordt er gewerkt met andere tools als interviews, plannen en camerawandelingen door spraakmakende referenties. In totaal tien journalisten uit zes landen schrijven regelmatig nieuwe artikels voor het forum, die met een klik op www.place2point5.com geraadpleegd kunnen worden. De bedoeling van het geheel is om met topbeslissers en ondernemers in dialoog te gaan en ze voor het Place 2.5 concept warm te maken. Voor Sedus is dit een nieuwe manier van communicatie, die in de kantoormeubelbranche uniek is. Nu het vierde exemplaar van de persen rolt stelt Sedus het tijdschriftabonnement ook open voor niet-CEO’s, zodat facility managers en kantoorinrichtingsspecialisten met eigen ogen kunnen zien hoe deze inrichtingsfilosofie het bedrijfsleven kan veranderen.
Didier Van Den Eynde
30-05-2011


 Inschrijven voor een magazine-abonnement via www.place2point5.com