FRNL | | NewsBibliotheekAgendaNewsletterJobsAdvertisingContact |
  

Een goed voorbeeld van circulaire economie voor de bouw van industriële vloeren

Olivier Leist, General Manager van Twintec Group
Olivier Leist, General Manager van Twintec Group

Momenteel zijn er maar liefst acht miljard banden in gebruik die aan het verslijten zijn... De Europese Commissie heeft dan ook beslist zich deze milieuramp aan te trekken via de subsidiëring van R&D-projecten. Inmiddels is het Belgische bedrijf Twintec erin geslaagd de staalvezels in het rubber van autobanden te hergebruiken om beton te wapenen voor gebruik in industriële vloeren, bijvoorbeeld voor logistieke centra.
De vezels kunnen we verwerken in beton voor industriële vloeren, onze niche”, gaat Oliver Leist General Manager van Twintec Group voort. “Zulke vloeren voldoen aan steeds strengere eisen, want magazijnen bouwen we tegenwoordig zoveel mogelijk in de hoogte om grondoppervlakte te besparen. Daardoor worden de rekken in die magazijnen almaar hoger en zwaarder. In de logistieke centra van webshopreuzen zijn magazijnen van meer dan 10.000 vierkante meter gebruikelijk. Robots bereiden er de bestellingen voor. Ze verplaatsen zich tussen de rekken met een hoogte van soms 30 tot 40 meter tegen een snelheid van minstens 20 kilometer per uur. Dat kan alleen als de vloer extreem vlak is. De robot kan struikelen over de minste barst of voeg. Een industriële vloer mag bovendien geen stof uitstoten om de machines in de bedrijven niet te beschadigen.”
Industrieel beton bevat 30 kilo metaalvezels per vierkante meter. Twintec maakt gebruik van deze technologie in zijn filiaal Twincon – tyre wire in concrete, wat zoveel betekent als “bandenvezels in beton”. Elke maand produceert het bedrijf tot 60 ton metaalvezels.

95 procent minder CO2-uitstoot
We sloten overeenkomsten af met bedrijven die ons oude banden leveren”, vertelt Leist. “We benutten alle metaalvezels die daarin zitten en verminderen hiermee de CO2-uitstoot van onze vloeren met 95 procent. Een mooie stimulans voor onze klanten die daarvoor slechts een kleine meerprijs betalen. Bovendien heeft dit een onverwacht voordeel. Onderzoekers toonden aan dat beton met zulke vezels veel steviger en sterker is dan klassiek beton. Dat komt vermoedelijk omdat het minder homogeen is. Het bevat zowel lange als korte vezels en zowel dunne als dikke. Dat maakt het verrassend genoeg performanter.”
De wereldmarkt van metaalvezels is goed voor 700.000 ton per jaar. “Ze worden verwerkt in beton en komt terecht in de bouwsector: bruggen, wegen, muren… We bezitten dankzij een patent, de exclusiviteit van deze technologie. Het is dus duidelijk dat ons groeipotentieel enorm is.”

Ontdek de 49 andere genomineerden projecten via https://smartbelgium.belfius.be/genomineerden-2018/
15-03-2019