FRNL | | NewsBibliotheekAgendaNewsletterJobsAdvertisinge-ShopContact |
  
Home » News » De vier meest voorkomende valkuilen van managers

De vier meest voorkomende valkuilen van managers



Een team managen, het is geen eenvoudige taak. Om effectief te zijn en niet onnodig energie te verliezen is het belangrijk objectief naar jezelf te kunnen kijken. Enkel door je sterke en minder sterke punten op een nuchtere manier te analyseren, zal je goed met de mogelijke valkuilen kunnen omgaan. Maar waar moet je aandachtig voor zijn in je werk als manager? Bart De Bondt, Executive Coach en auteur van het pocketboek ‘ReRAMP your Business: the way to create happy workers and great results’, geeft je inzicht in de vier meest voorkomende valkuilen van managers.

Een (te) grote drang voor controle
“Als ik het zelf doe, is het beter/sneller/eenvoudiger.” Is de gedachte al wel eens bij je opgekomen? Veel managers vinden het ongelooflijk lastig los te laten. Want daarvoor moeten ze verantwoordelijkheid en hun vertrouwen bij iemand anders leggen. Een problematische aanpak, want niets is zo vermoeiend als voor een manager te werken die constant over de schouders van zijn medewerkers heen kijkt. De vertrouwensrelatie kan hierdoor niet opgebouwd worden. De kans is dan ook groot dat dit geïrriteerde medewerkers oplevert die juist absoluut geen verantwoordelijkheid willen opnemen. Bovendien zal je als manager snel uitgeput geraken door zoveel mogelijk verantwoordelijkheid bij jezelf te houden. Volgens Bart de Bondt, zullen medewerkers net meer gedreven zijn, meer initiatieven nemen en zich in hun rol vastbijten als ze voelen dat ze 100% vertrouwen krijgen.

“Disease to please”
De confrontatie niet durven aangaan, niet kunnen omgaan met ruzie, de harmonie kost wat kost willen bewaren, moeilijk nee kunnen zeggen… zo uit zich wat iconisch mediafiguur Oprah Winfrey ooit omschreef als de “disease to please”. Bart de Bondt is het eens met Oprah Winfrey en benadrukt dat we allemaal massaal lijden aan dit please-gedrag. Hierdoor nemen we al wel eens te veel hooi op onze vork met een te grote werkdruk als gevolg. Managers met dit gedrag zijn bijzonder oplossingsgericht en willen iedereen helpen door advies en tips te geven. Dit is echter bijzonder tijdrovend want zo lossen ze enkel problemen op die niet van hen zijn.

Perfectionistisch gedrag
Perfectionisme is een mooie eigenschap, zolang je geen onrealistische verwachtingen hebt of het je niet tot tijdverlies leidt. Perfectie nastreven is ambitieus, maar je mag jezelf er niet in verliezen. Managers die bijzonder kritisch zijn tegenover zichzelf en hun eigen prestaties, zullen de lat even hoog leggen voor hun medewerkers. Volgens Bart De Bondt leidt dit onvermijdelijk tot flinke teleurstellingen. Perfectionisten denken vaak dat hun manier de enige goede is en staan daardoor niet erg open voor andere manieren wat kan leiden tot moeilijkheden in de werkrelatie. Een beetje afstand nemen is belangrijk om een open geest te bewaren.

Ieders tempo respecteren
Ongeduld uit zich vaak in sneller willen werken dan mogelijk is voor je team. Als manager wil je natuurlijk je bedrijf continu verbeteren, hiervoor moet je wellicht allerlei veranderingen doorvoeren. Als je dan merkt dat je team een ander tempo heeft, kan dit veel frustrerend zijn. Om hier mee om te gaan moet je het tempo van je team leren inschatten en volgen. Dit is een belangrijk gegeven want volgens Bart De Bondt zullen je medewerkers je irritaties wel degelijk aanvoelen maar niet weten hoe ze hier mee om moeten gaan. Het leidt in ieder geval meestal niet tot een effectieve samenwerking.

Het belang van introspectie
Weten welke valkuilen het meest voorkomen, wil nog niet zeggen dat je ze gemakkelijk kan ontlopen. Zelfkennis is noodzakelijk maar het is niet eenvoudig om fouten en gebreken bij jezelf te identificeren. Volgens Bart De Bondt komt dit omdat we in automatische patronen leven. We hebben niet geleerd ons bewust te zijn van onszelf. Om jezelf beter te leren kennen, raad hij aan om anderen te vragen waar je aandachtspunten liggen. Veel mensen vinden het moeilijk de waarheid over zichzelf te horen. Het kan pijnlijk zijn je tekortkomingen toe te geven aan jezelf en anderen. Deze reflectie kan confronterend zijn maar is ook één van de interessantste lessen die je kunt krijgen. Laat de personen die hierbij om hulp vraagt dan ook zeker weten dat je hun niets kwalijk zal nemen zodat ze heel eerlijk kunnen zijn. Als je het liever zelf in handen neemt, raad Bart De Bondt aan om jezelf leren waar te nemen. Hoe doe je dat? Door van een afstand naar jezelf te kijken. Tijdens gesprekken moet je een soort ‘knop’ aanzetten die je bewust maakt van jezelf. Je leert zo luisteren en kijken naar jezelf zodat je gaat opmerken wat je voelt, wat je zegt, hoe je kijkt, wat je uitstraling is en wat anderen daar mee doen. Als je dit kunt, voel je de keuzevrijheid en ruimte om je gedrag of communicatie te veranderen.
Kim Verhegge
30-01-2017