FRNL | | NewsBibliotheekAgendaNewsletterJobsAdvertisingContact |
  
Home » News » Q8 innoveert om het parkeren in de stad te bevorderen

Q8 innoveert om het parkeren in de stad te bevorderen

© Q8
[+] © Q8

[+] © Q8

Tegenwoordig is naar schatting één op de drie wagens die rondrijden in de stad eigenlijk op zoek naar een parkeerplaats. Congestie in de stedelijke hypercentra wordt echt een probleem voor iedereen, met zowel automobilisten als omwonenden die lijden onder stress, tijdverlies, lawaai en vervuiling. De auto is dus niet langer welkom in stadscentra die een brede waaier van efficiënte openbare vervoersmiddelen en gedeelde mobiliteitsoplossingen bieden. Jammer genoeg is een mobiliteit zonder voertuig vaak heel moeilijk denkbaar buiten de stad.

Q8 is onlangs begonnen met de ontwikkeling van nieuwe mobiliteitsdiensten voor haar cliënteel van automobilisten en bedrijven. Momenteel test Q8 haar app Q8 parking finder uit in Antwerpen, zodat bestuurders via hun smartphone makkelijker een vrije parkeerplaats kunnen vinden. De app stimuleert de gebruikers om minder te parkeren in het hypercentrum maar de voorkeur te geven aan andere, efficiëntere mobiliteitsoplossingen om naar het centrum te gaan. Dit zal de autodruk in de hypercentra helpen verlichten.

Twee revolutionaire apps
Michel Everard de Harzir, mobility specialist bij Kuwait Petroleum North-West Europe, geeft meer uitleg over dit bijzonder innovatieve initiatief: “Q8 parking finder is een app die de waarschijnlijkheid van het vinden van een vrije parkeerplaats voor elk deel van de straat toont. De app maakt gebruik van een zeer krachtig algoritme dat historische parkeergegevens en actuele verkeersstromen vertaalt naar gebieden waar de kans op het vinden van een vrije parkeerplaats het grootst is. De app begeleidt de gebruiker naar een parkeerplaats dicht bij zijn eindbestemming, onthoudt de parkeerplek en begeleidt de bestuurder vervolgens te voet naar zijn eindbestemming. De reistijd die de navigatie weergeeft, houdt rekening met de wandel- en parkeertijd om op tijd op de afspraak te komen.”

Eens het voertuig geparkeerd staat, kan de gebruiker via een andere app – Q8 pay parking – op zijn smartphone betalen voor de parkeertijd.
Michel Everard de Harzir legt uit hoe de app werkt: “De betaalapp werd ontwikkeld samen met operator 4411. Gebruikers hoeven niet langer in de rij te staan aan de betaalautomaat en krijgen geen boetes meer omdat ze te weinig hebben betaald. Daarnaast kunnen ze werkgerelateerde parkeerbeurten die door de werkgever worden betaald en hun private parkeerbeurten efficiënt beheren. Om te vermijden dat ze te veel betalen, bevat de app ook een unieke functie die de gebruikers waarschuwt wanneer ze de parkeerplaats hebben verlaten zonder de lopende parkeersessie te beëindigen. Q8 pay parking werkt overal in België en zal binnenkort ook overdekte parkings integreren.”

Neem deel aan de test door de apps op uw smartphone te downloaden via https://www.q8.be/nl/parkeren. U kunt er ook uw feedback achterlaten.
17-02-2020