FRNL | | NewsBibliotheekAgendaNewsletterJobsAdvertisingContact |
  
Home » News » IntuÔtieve technologieŽn ten dienste van de gebruiker

Intuïtieve technologieën ten dienste van de gebruiker

POLY Studio videoconferencing system
POLY Studio videoconferencing system

ďWerk 2.0: de technologie is er klaar voor, nu de organisatie nogĒ dit is de mening van Zack Saidi, Senior Systems Engineer bij Poly Veel bedrijven zoeken naar manieren om de productiviteit te verhogen. Dat kan bijvoorbeeld door het werk beter te organiseren, scherpere prioriteiten te stellen en te zorgen voor een betere balans tussen werk en privť. Al deze en andere initiatieven maken teams efficiŽnter. Een gezonde organisatie zorgt er echter ook voor dat alle medewerkers over de juiste tools beschikken om effectief te communiceren, ongeacht de werkplek: op kantoor, thuis of onderweg.

Aangepaste ruimtes en technologieŽn
Bij het ontwerpen van een kantoorgebouw kiezen architecten vaak voor open ruimtes die zorgen voor optimale samenwerking en weinig hiŽrarchie. Het nadeel hiervan is dat medewerkers snel afgeleid worden door praten of bellen van anderen of door andere geluiden op de werkvloer. Volgens een onderzoek van Poly zegt 99 procent van de werknemers afgeleid te zijn op kantoor. En bijna de helft van die groep (48 %) zegt dat die afleiding leidt tot concentratieverlies.

Om deze problemen op te lossen, nemen ontwerpers vaak zogenoemde Ďhuddle roomsí , Ďcockpitsí of ĎBubblesí op in hun ontwerp. Deze kleine ruimtes worden steeds populairder. Medewerkers kunnen er zo binnenlopen als ze face to face of op afstand met elkaar willen overleggen.

Voor facility- en IT-managers ligt hier de uitdaging om de juiste technologieŽn te vinden voor tv- of videoconferencing. Daarbij is het belangrijk te erkennen dat niet iedere medewerker gelijk is. Zo zijn millennials en Generatie Z-medewerkers een stuk handiger met tools als Zoom, Teams of Google Hangouts dan andere generaties. Er is hier dus sprake van een dubbele uitdaging voor IT-afdelingen: er zijn intuÔtieve en gebruiksvriendelijke tools nodig, maar het moet ook mogelijk zijn om deze tools eenvoudig te integreren met andere technologieŽn. Hoe eenvoudiger, hoe beter!

Voorang voor de gebruikersbehoefte
Zowel grote als kleine bedrijven hebben vaak de neiging om hun vergaderruimten te voorzien van state-of-the-art-UC-technologieŽn (Unified Communications). De fout die ze hierin maken is dat ze beginnen met de technologie in plaats van de echte gebruikersbehoeften.
Alvorens ze in te richten, is het essentieel om de behoeften van elke ruimte te bepalen. Die behoeften zijn afhankelijk van of de vergaderingen intern of extern zijn, groot of klein, met of zonder gebruik van video et cetera. Elke ruimte moet daarnaast sound proof en verlicht zijn. Investeren in de beste apparatuur voor videoconferencing draagt alleen bij aan succesvolle vergaderingen als er ook aan verlichting en akoestiek wordt gedacht. Tot slot speelt de groeiende trend van telewerken een rol. Hoewel BelgiŽ nog achterblijft op ScandinaviŽ hebben bedrijven die hebben geÔnvesteerd in betere communicatietools voor telewerkers daar geen spijt van. Dat blijkt uit een onderzoek van de FOD Mobiliteit en Vervoer. Het aantal medewerkers dat vanuit huis werkt, steeg door de investeringen naar 42 procent.

n een tijd waarin het merendeel van de nieuwe kantoorruimte-indelingen gericht zijn op het verbeteren van formele en informele communicatie, wordt de juiste studie en keuze van ondersteuning voor tv en videoconferenties vaak onderschat. Ze verdienen meer aandacht van Facility- en IT-managers.
01-12-2019