FRNL | | NewsBibliotheekAgendaNewsletterJobsAdvertisingContact |
  
Home » News » De war for talent in cijfers

De war for talent in cijfers

Volgens de resultaten van het jaarlijks onderzoek van ManpowerGroup bereikt het tekort aan talent ongeziene hoogtes. 45% van de bevraagde 1.000 werkgevers in heel België zegt dat ze moeite hebben om hun vacatures in te vullen. Dit is een stijging van 10% in vergelijking met vorig jaar en het hoogste niveau ooit sinds de lancering van de enquête in 2006. Op gewestelijk niveau heeft in Vlaanderen 55% van de werkgevers het moeilijk om gekwalificeerd personeel te vinden, en in Brussel 43%. In Wallonië is het tekort lichtjes aan het afnemen (27%).

Geen enkele sector ontsnapt eraan
De werkgevers in de sector Transport en Logistiek (92%), Horeca (65%), Openbare diensten, gezondheidszorg, onderwijs en maatschappelijke dienstverlening (51%) en de Maakindustrie (47%) worden het hardst getroffen door het tekort aan talent. In de sectoren Groot- en kleinhandel (34%), Bouw (33%) en Financiële instellingen, verzekeringen, vastgoed en diensten (32%) kampt één werkgever op drie met een tekort aan arbeidskrachten.

Knelpuntberoepen
De top 10 van de beroepen waarvoor werkgevers rekruteringsproblemen ondervinden, wordt nog steeds aangevoerd door de technische profielen. Helemaal bovenaan op de ranglijst staan geschoolde arbeiders, gevolgd door technici (onderhoud en kwaliteitscontrole) en specialisten (projectmanagers en juristen). Chauffeurs en logistieke profielen staan op de 4e plaats. Naar jaarlijkse gewoonte staan boekhoudkundige en financiële profielen (5e), commerciële medewerkers (6e) en administratieve profielen (9e) in de top 10 van de meest gezochte functies. Drie profielen zijn nieuw: professionals in de gezondheidszorg (7e), bouwsectorprofielen (8e) en leidinggevenden en managementfuncties (10e).*

Hoe groter de bedrijven, des te groter de uitdaging van het tekort aan talent Net als vorig jaar zijn het de grote (≥ 250 werknemers) en middelgrote ondernemingen (50 tot 249 werknemers) die zeggen dat ze het meest onder druk staan bij het rekruteren vanwege tekorten, met percentages van 71% en 61%. Het vinden van gekwalificeerd personeel is ook een echt probleem voor 46% van de kleine bedrijven (10 tot 49 werknemers) en 43% van de micro-ondernemingen (<10 werknemers).*

HR-verantwoordelijkheid
“Er zijn twee redenen voor deze toegenomen tekorten op de arbeidsmarkt”, aldus Philippe Lacroix, Managing Director van ManpowerGroup BeLux. “Ten eerste een kwantitatieve factor: de pool van beschikbare kandidaten blijft krimpen door de vergrijzing en het vertrek van de babyboomers. En ten tweede een kwalitatieve factor: de vaardigheden staan onder druk onder invloed van complexere taken en digitalisering.” Om dit op te lossen, voegt Philippe Lacroix er nog aan toe: “Het verhogen van de werkzaamheidsgraad is een prioriteit in de drie gewesten. Bedrijven zullen moeten laten zien dat ze in staat zijn om al het beschikbare talent aan te trekken door een echt diversiteitsbeleid te voeren. Ze moeten ook de nadruk leggen op de opleiding van hun personeel, door hun medewerkers te behouden of door de flexibiliteit van hun structuren te vergroten.”

Het werkgeversmerk opbouwen
Bedrijven die zich inzetten voor verantwoordelijk ondernemerschap door hun maatschappelijke en ecologische verantwoordelijkheid op te nemen, zijn aantrekkelijker op de arbeidsmarkt. Dit engagement en positieve personeelsbeheer kan in België door externe organisaties worden erkend en gecertificeerd met HR-labels als ‘Top Employer’ en ‘Best Workplaces’ en bepaalde labels voor milieumanagement zoals ISO 14000 en EMAS. Daarnaast kan men door de bedrijfswereld worden erkend tijdens verkiezingen als ‘CSR Professional of the year’ en dan is er ook nog het internationale label ‘Ethisphere’. Tot slot zijn er de labels die een bewijs leveren van de kwaliteit van de gebouwen en werkruimten, zoals ‘BREEAM’, ‘WELL’ en de ‘Leesman-index’.

THE workplace
De aantrekkelijkheid van een bedrijf voor nieuwe talenten hangt tevens af van de locatie van de werkplek. De factor ‘mobiliteit’ met de bereikbaarheid van de bedrijfskantoren kan doorslaggevend zijn voor een kandidaat bij de keuze van een bedrijf. Wanneer men iedere dag twee uur of meer in het verkeer verliest, kan dit zwaar doorwegen in de work-life balance. De mogelijkheid om te telewerken, zal in dat opzicht een positieve factor zijn voor de kandidaten.
De indeling van de werkruimten speelt een alsmaar grotere rol in de aantrekkelijkheid van een bedrijf. Een functionele en gevarieerde organisatie van de werkruimten met vergaderzalen, stille concentratieruimten en ontspanningsruimten zal in combinatie met kwalitatieve voordelen (luchtkwaliteit, akoestiek, natuurlijk licht en integratie van groene ruimten) een positieve impact hebben op de aantrekkelijkheid van het bedrijf. Een goed uitgekiend ontwerp en een handige inrichting zullen de bedrijfswaarden en die van de merken benadrukken en de binding van medewerkers, partners en klanten aan het bedrijf versterken.

__________________________________________________________________________
Lees ook ‘Employer branding als stokpaardje’
http://www.profacility.be/piclib/biblio/pdf_00001096nl.pdf
__________________________________________________________________________

Een aanbod persoonlijke diensten op de werkplek (bedrijfsrestaurant, conciërge, kinderdagverblijf, carsharing en andere gedeelde mobiliteitsoplossingen) zal eveneens positief inwerken op een jong talent bij de keuze van zijn werkgever.

Het mag duidelijk zijn: de war for talent is een kritieke realiteit in bepaalde activiteitensectoren.

* Bron: Peoplesphere.
Didier Van Den Eynde
21-02-2020