FRNL | | NewsBibliotheekAgendaNewsletterJobsAdvertisingContact |
  
Home » News » Proxyclick haalt 15 miljoen dollar op om zijn groei te financieren

Proxyclick haalt 15 miljoen dollar op om zijn groei te financieren

Geoffroy De Cooman (links) en Gregory Blondeau, twee van de oprichters van Proxyclick.
[+] Geoffroy De Cooman (links) en Gregory Blondeau, twee van de oprichters van Proxyclick.

[+] Om de beveiliging in een gebouw te verhogen, kan de check-in worden gekoppeld aan een gezichtsherkenningssysteem, dat het gezicht van de bezoeker met diens identiteitskaart vergelijkt.

In de kleine wereld van Facility & Workplace Management staat Proxyclick bekend om zijn digitale registratiesysteem voor bezoekers aan het onthaal in bedrijven. De bezoekers worden geregistreerd via een tablet die verbonden is met een camera en printer om een badge aan te maken. Ondertussen is het registratiesysteem van Proxyclick terug te vinden in meer dan 7.000 gebouwen en in meer dan 100 landen. Tot nu toe werden al meer dan 30 miljoen bezoekers met het systeem geregistreerd.

Internationalisering
Onlangs hebben twee investeringsfondsen Proxyclick 15 miljoen dollar toegekend om zijn groei te financieren. Het bedrijf telt een vijftigtal medewerkers, van wie er veertig op de zetel in Brussel werken en een tiental in New York. Toch haalt Proxyclick nog geen 10% van zijn inkomsten uit de Belgische markt. Met bijna de helft van de omzet zijn de Verenigde Staten de belangrijkste markt voor het bedrijf.
En dankzij de kapitaalinbreng zal het zijn aanwezigheid in de Verenigde Staten flink kunnen versterken. Volgens medeoprichter Geoffroy De Cooman is Proxyclick de grootste Europese speler op het gebied van bezoekersbeheersystemen. Op het Amerikaanse continent is er meer concurrentie, vooral van het bedrijf Traction Guest.

Deze kapitaalsverhoging heeft ook positieve gevolgen voor België. De meeste medewerkers van Proxyclick werken in Brussel. Proxyclick wil zijn personeelsbestand verdubbelen en gaat onder meer via speeddating actief op zoek naar nieuwe medewerkers. Op de vraag naar de groeivooruitzichten in België gaat Gregory Blondeau, medeoprichter van Proxyclick, dieper in op een uitdaging waarmee het bedrijf wordt geconfronteerd: “Ons product kent geen grenzen: vanuit onze twee kantoren kunnen we onze klanten in België en over de hele wereld bedienen. België is een belangrijke markt voor Proxyclick, omdat we zelf Belgen zijn en hier alles begonnen is voor ons. Jammer genoeg zijn almaar minder besluitvormingscentra van multinationals in België gevestigd. We hangen meer en meer af van de beslissingen van buitenlandse vestigingen van bedrijven die willen dat de toegang van bezoekers overal ter wereld op dezelfde manier gebeurt.”

Net als vele start-ups, is het bedrijf volgens de Waalse krant L’Echo nog niet winstgevend. In de balans van 2018 bedroeg het over te dragen verlies bijna twee miljoen euro. Proxyclick verklaart dit resultaat echter door de inspanningen van het bedrijf om te groeien. En die groei is volop aan de gang, zoals Geoffroy De Cooman bevestigt: “Onze omzet is vervijfvoudigd sinds onze eerste kapitaalronde in november 2017.”

Diensten voor bezoekers
De software van Proxyclick is cloud-based. Het systeem is open en kan worden gekoppeld aan externe systemen om:
  • vergaderzalen te beheren,
  • een parkeerplaats voor bezoekers te reserveren,
  • toegangspoorten te openen, waarbij de bezoekers hun smartphone (via een QR-code) als badge kunnen gebruiken,
  • een wifi-wachtwoord aan te maken voor de bezoekers, waarbij zij de code via de tablet kunnen aanvragen en per sms ontvangen,
  • vertrouwelijke documenten te bewaren die de bezoekers online hebben getekend.
Gregory Blondeau benadrukt waarom het noodzakelijk is dat het systeem open is: “FMIS/IWMS-softwareprogramma’s hebben vaak een oplossing voor bezoekersbeheer die beantwoordt aan de basisbehoeften van de klanten. Wanneer de klanten meer functies of complexiteit willen, kunnen we de FMIS/IWMS-software koppelen aan Proxyclick. We krijgen hier meer en meer aanvragen voor, omdat we hun aanbod aanvullen.”

Beveiliging als prioriteit
De papieren registratie van bezoekers aan het onthaal is onvoldoende beveiligd en voldoet niet aan de privacyvoorschriften van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). “Via onze check-in beschikken we in noodsituaties, zoals brand, over een aanwezigheidslijst die altijd up-to-date is. We ontwikkelen ook functies om de beveiliging te verhogen. We hebben bijvoorbeeld gezichtsherkenningssystemen waarmee we de gelijkenis tussen een bezoeker en zijn identiteitskaart kunnen nagaan. Op die manier kunnen we ook zwarte lijsten aanmaken of de controle opvoeren voor gevoelige bedrijfsvestigingen, waar de toegang soms moet worden beperkt voor bezoekers”, aldus Geoffroy De Cooman.




“De meeste bedrijven hebben hun bezoekersbeheer nog niet gedigitaliseerd. Anno 2020 is het toch wel verbijsterend dat bedrijven nog altijd papier gebruiken aan het onthaal. Het papieren register is wellicht het laatste restant uit de periode vóór de industriële revolutie.” Gregory Blondeau, medeoprichter van Proxyclick


Het Brusselse bedrijf gaat een mooie toekomst tegemoet.

Bron: L’Echo

Didier Van Den Eynde
27-01-2020