FRNL | | NewsBibliotheekAgendaNewsletterJobsAdvertisingContact |
  
Home » News » IFMA World Workplace 2020 – Future for facilities

IFMA World Workplace 2020 – Future for facilities



Van 18 tot 20 maart 2020 wordt de Kromhouthal in Amsterdam voor de tweede maal het trefpunt voor honderden FM-professionals die er zullen samenstromen voor de Europese editie van het IFMA World Workplace-event.
“IFMA World Workplace is een concept dat in de Verenigde Staten werd geboren, maar inmiddels regionaal vertaald wordt naar Europa, Azië en China”, duidt Lara Paemen, director IFMA EMEA. “Initieel is het een rondreizend event, maar gezien de uitstekende samenwerking met FMN (de beroepsvereniging Facility Management Nederland, nvdr.) en de doelstelling een sterke naamsbekendheid voor het event uit te bouwen, leek de koppeling aan Amsterdam zinvol.”

Op het vlak van mobiliteit biedt de Nederlandse hoofdstad uitstekende en zeer frequente verbindingen naar alle Europese landen via de luchthaven Schiphol. Maar ook per spoor is Amsterdam vlot bereikbaar uit België (Antwerpen en Brussel), Parijs, Londen, Duitsland (Keulen, Düsseldorf, Berlijn).

Geen traditioneel congres
“IFMA World Workplace 2020 Amsterdam wordt een fantastische, niet te missen beleving voor elke FM-professional, ongeacht het land van herkomst, de sector en schaalgrootte van de organisatie waarvoor hij of zij werkzaam zijn”, melden de organisatoren.
“Het is geen traditioneel congres dat in een hotel of congrescentrum plaatsvindt”, aldus Lara Paemen. “De Kromhouthal in Amsterdam is op zich al een ‘facility case’ omdat het congres er kan plaatsvinden in een omgeving die daar niet voor gebouwd werd. Het was een industrieel complex, dat in 1925 in gebruik werd genomen.”

IFMA en FMN slaan de handen in elkaar om een maximaal contentgedreven evenement aan te bieden. De organisatoren zijn er rotsvast van overtuigd dat de deelnemers heel wat waardevolle informatie en inspiratie zullen meenemen voor hun eigen dagelijkse praktijk. Ze zijn trots een lange lijst kwalitatieve sprekers te hebben bijeengebracht voor de talkrijke sessies die een zeer gevarieerde agenda laten ontstaan.

“Het accent ligt vooral op een activity based concept.”
Lara Paemens, director IFMA EMEA

Op woensdag 18 en donderdag 19 maart 2020 staan de IFMA World Workplace-congresdagen met een aantal plenaire sessies geprogrammeerd. Zowel voor de openings- als slotsessies hebben al zeer “boeiende” keynotespeakers toegezegd. “Maar het accent ligt vooral op een activity based concept”, benadrukt Lara Paemen. “Zo is er één zaal volledig voorbehouden aan paneldiscussies en een andere is gereserveerd voor workshops.”

Op vrijdag 20 maart 2020 hebben de deelnemers nog de gelegenheid in de voormiddag in te schrijven voor de ‘facility tours’. Er wordt werk gemaakt van een thematische keuzelijst. Nu al staat vast dat het Van Gogh Museum en Artis een facilitaire blik achter de schermen zullen toestaan en ook Microsoft Nederland en de luchthaven Schiphol zullen hun medewerking verlenen aan de ‘facility tours’.

“IFMA World Workplace 2020 in Amsterdam biedt oneindig veel mogelijkheden om te netwerken met collega’s uit heel Europa. De eventlocatie speelt daar ook bijzonder goed op in.”

Ook voorzien: op woensdagavond een liefdadigheidsdiner (optioneel) en op donderdagavond voor de congresdeelnemers een party in de Kromhouthal.

Jongeren aansporen
IFMA World Workplace 2020 wil jonge FM-ers, zowel studenten als young-professionals, aansporen om het event bij te wonen. Een interessant deelprogramma is het traject ‘Research & Benchmark Institute’, dat academici en onderzoekers op het podium zet met diverse presentaties over hun bevindingen.

“We voorzien speciale pakketten voor studenten en docenten om hen de deelname te vergemakkelijken”, geeft Lara Paemen mee. “IFMA wil studenten meer betrekken en aanzetten tot internationaal netwerken.” Jongeren uit heel Europa krijgen een speciale uitdaging om ter plaatse gedurende beide congresdagen samen te werken aan een opdracht. De opdrachten omvatten telkens het afnemen van interviews bij de congresdeelnemers en het bijwonen van minstens drie congressessies. Tijdens de slotsessie moeten de jongeren dan hun opdracht presenteren voor het grote publiek. Voor het winnende jongerenteam ligt een prijs klaar.

Ambitieus in Europa
“IFMA EMEA is zeer ambitieus”, verklaart Lara Paemen. “Er zit nog enorm veel groeipotentieel in Europa en we openen regelmatig nieuwe IFMA-chapters. Dit IFMA World Workplace 2020-event moet Facility Management in Europa versterken en samenbrengen, bijdragen tot het overbruggen van de verscheidenheid tussen de vandaag al mature markten en de landen waar Facility Management nog in zijn kinderschoenen staat.”
We gaan voor 900, misschien wel net 1.000 deelnemers in 2020”, besluit Lara Paemen.

Door Eduard Coddé
Foto’s IFMA

Praktische info
Waar? Kromhouthal, Gedempt Hamerkanaal 231 in Amsterdam
Wanneer? 18 tot en met 20 maart
Toegangsprijs? Voor IFMA-leden geldt een korting
worldworkplaceeurope.ifma.org

Enkele getuigenissen
“IFMA World Workplace Europe samengevat in enkele woorden? Boeiend, leerrijk, zinvol”, is de mening van Kris Brans, Facility Manager bij Ikea. “Ik deelde er ervaringen rond sourcingstrategieën met Facility Managers van andere bedrijven, ontdekte de trends in facilitair beheer en leerde over de waarde van nieuwe technologieën zoals blockchain. Het event biedt een goeie mix van informatieve sessies, workshops en waardevol netwerken. De hippe catering en het Amsterdamse kader maakten het geheel compleet. Top.”

“Na de energieke openingspresentatie van Nigel Risner werd meteen de juiste toon gezet voor een erg geslaagd netwerkevent”, verwoordt Kristof Schrijvers, Facility Manager bij ITZU, zijn ervaringen opgedaan tijdens de vorige editie. “De Kromhouthal vormde een prima locatie voor de vele workshops, rondetafelgesprekken en toonaangevende keynotespeakers. Op een laagdrempelige manier kon men met elkaar in gesprek komen of deel uitmaken van de vele inspirerende en leerrijke onderwerpen. Dat resulteerde steeds in een erg gezellige en ontspannen sfeer tijdens het hele evenement waarin men letterlijk en figuurlijk geen enkele keer op zijn honger bleef zitten.” “Het afsluitend bezoek aan ‘The Edge Olympic’ was een mooi voorbeeld van een duurzaam en innovatief project waarin een belangrijke rol weggelegd is voor het facilitair departement.”

Het event is een absolute aanrader voor mensen uit de sector met het vizier op een duurzame toekomst.”
Eduard Codde
22-01-2020


 Programme en inschrijvingen