FRNL | | NewsBibliotheekAgendaNewsletterJobsAdvertisingContact |
  
Home » News » Een klein slim toestel dat waterlekken opspoort

Een klein slim toestel dat waterlekken opspoort



35% van het water dat verdeeld wordt in gebouwen gaat dagelijks verloren. Shayp biedt een eenvoudige oplossing voor dit probleem, op economisch én ecologisch vlak. Het bedrijf volgt het waterverbruik realtime op. En coördineert als er een interventie nodig is.

“We ontwikkelden een doosje dat je zelf in minder dan 5 minuten op om het even welke watermeter kan plaatsen”, zegt Grégoire de Hemptinne, COO van Shayp. “Er is geen wifiverbinding met de meter nodig. En omdat de batterij een levensduur van 10 jaar heeft, hoef je het toestel niet eens aan te sluiten op het elektriciteitsnet.”

Slimme data, handige meldingen
Het toestel is, net als de verzamelde gegevens, eigendom van de eindgebruiker. Kers op de taart: de gebruiker krijgt een glashelder beeld van zijn verbruik, want dat wordt elke 6 minuten geanalyseerd. Dankzij die grote precisie onderscheidt Shayp zich van concurrenten met gelijkaardige toestellen.

“De klant raadpleegt zijn verbruik online”, vervolgt Grégoire de Hemptinne. “Bij problemen krijgt hij een waarschuwing per sms. En binnen enkele maanden ziet hij die meldingen ook verschijnen op een mobiele app.”

Het lek efficiënt dichten
Eens het lek opgespoord is, kan Shayp de interventie coördineren. Het onderhoudsteam van een bedrijf heeft dankzij het onlineplatform een actueel zicht op het verbruik en eventuele lekken. Daarna brengt het team via het platform Shayp op de hoogte van zijn interventie en van de juiste locatie ervan. Vervolgens controleert Shayp de impact op het verbruik en deelt het de resultaten met de klant.

Geen druppel te veel
De missie van Shayp is duidelijk: 100 miljard liter water besparen tegen 2021. “De eerste tests in opdracht van de Stad Brussel brachten aan het licht dat 40% van het waterverbruik van de stad het gevolg was van lekken. We plaatsten onze toestellen daarom in 25 gebouwen. Sinds de plaatsing van ons toestel minder dan een jaar geleden zien we de helft minder lekken. We volgen zelfs het waterverbruik van Manneken Pis op!”

Grote verzekeraars happen toe
Tot de klanten van Shayp behoren grote vastgoedeigenaars, zoals steden, universiteiten en ziekenhuizen. “We bereiken ook het particuliere publiek via een aantal verzekeringsmaatschappijen. 40% van de operationele kosten van die maatschappijen houdt verband met woningverzekeringen. Daarom willen ze onze toestellen op hun kosten bij hun verzekerden plaatsen. Zo zorgen ze er op een slimme manier voor dat hun kosten die voortkomen uit waterschade structureel dalen.”

Schaalbare oplossing
Shayp werd in oktober 2017 gelanceerd na een incubatieperiode in Greenlab.brussels. In mei 2018 zamelde Shayp al 350.000 euro in. Daarmee kon het bedrijf de eerste versie van zijn toestel financieren, de onlinesoftware ontwikkelen en een patent neerleggen. “Dit jaar verwachten we 1,5 tot 2 miljoen euro op te halen”, zegt Grégoire de Hemptinne. “Het is onze bedoeling om eerst onze aanwezigheid in België te versterken en vervolgens uit te breiden naar het buitenland.”
Advertorial News
19-04-2019