FRNL | | NewsBibliotheekAgendaNewsletterJobsAdvertisinge-ShopContact |
  
Home » News » Top 20 van de Belgische bedrijven waar het aangenaam werken is

Top 20 van de Belgische bedrijven waar het aangenaam werken is



Tijdens een avondfeest in de Docks Dome in Brussel werd onlangs de lichting bedrijven met het certificaat ‘Great Place to Work’ voor 2019 bekendgemaakt. Resultaat: 44 bedrijven kregen het certificaat, waarvan er 20 uitgeroepen zijn tot ‘Best Workplaces’, een kwaliteitslabel voor het welzijn op het werk en de beleving van de werkomgeving, of meer algemeen van de ‘workplace experience’.

Het certificaat ‘Great Place to Work’ wordt toegekend op basis van een grootschalige online werknemersbevraging: de Trust Index-enquête. Deze enquête evalueert het vertrouwen van de werknemers in hun management, de trots van de medewerkers op hun prestaties en het plezier dat ze beleven op het werk. De resultaten worden aangevuld met een HR-bevraging van het werkgeversbeleid: de Culture Audit-vragenlijst. De resultaten van de bedrijfsevaluatie door de werknemers telt voor twee derde mee in de eindscore, de beoordeling van de goede managementpraktijken voor een derde.

De lijst van de bedrijven die een prioriteit maken van de valorisatie van hun medewerkers en hun ontplooiing in het bedrijf is in twee categorieën onderverdeeld:

Top 10 van de grote organisaties (meer dan 500 werknemers)(1)
  1. Torfs
  2. Accent jobs
  3. McDonald's Belgium
  4. KBC
  5. Start People
  6. Dela
  7. The Adecco Group
  8. EY Belgium
  9. Randstad Group
  10. MediaMarkt
Deze ranglijst wordt gedomineerd door vijf uitzend-, rekruterings- en HR-outsourcingsbedrijven. Het kwaliteitslabel ‘Best Workplaces’ erkent de kwaliteit en de prestaties op het vlak van HR-management, wat hun kernactiviteit is.
De andere helft van deze top 10 zijn bedrijven die producten of diensten voor het grote publiek aanbieden. Deze bedrijven weten dat wanneer ze aandacht schenken aan het welzijn en de ontplooiing van hun personeel, dit de klantenservice ten goede komt, en dat zal op zijn beurt een positieve impact hebben op de economische prestaties van het bedrijf.

Helemaal bovenaan deze lijst staat al jarenlang het bedrijf TORFS. Bij Torfs ligt de focus sinds de oprichting van het bedrijf op de mensen. Torfs zet niet alleen in op tevreden medewerkers en klanten, maar heeft ook aandacht voor de leveranciers en aandeelhouders. Het bedrijf noemt dit ‘360° zorgzaamheid’. Torfs stuurt een community aan. De bedrijfswaarden werden deels door de werknemers zelf bepaald en daarom zijn de medewerkers echte ambassadeurs van de bedrijfscultuur.

Top 10 van de middelgrote organisaties (minder dan 500 werknemers)(1)
  1. 1 EASI
  2. AE
  3. Secretary Plus
  4. Xylos
  5. Protime
  6. Mars Belgium
  7. ORMIT
  8. Roche Pharma
  9. AXXES
  10. SAS Institute
In deze ranglijst zijn de IT-bedrijven in de meerderheid. Aangezien vooral in deze sector een ‘war for talent’ woedt, bepaalt het label ‘Best Workplaces’ deels de aantrekkelijkheid en de dynamische uitstraling van deze organisaties ten aanzien van de millennials die zij trachten aan te werven.

(1) Deze ranglijst is gebaseerd op de 44 bedrijven die een kandidaatsdossier indienden voor de certificering van ‘Great Place to Work’ en die de vereiste score voor dit certificaat wisten te halen.

Focus op goede managementpraktijken Naast deze top 20 heeft het Great Place to Work Institute in samenwerking met Vlerick Business School en mediapartner Jobat/Mark Magazine het label ‘Great Place to Work’ toegekend aan 24 andere bedrijven die de vereiste score wisten te halen. Deze organisaties worden erkend voor hun goede managementpraktijken die de mens (opnieuw) centraal stellen.

Van deze 44 gecertificeerde bedrijven(2) werden drie organisaties extra in de bloemetjes gezet voor de specifieke kwaliteit van hun management:
  • PROTIME werd erkend voor zijn authentieke communicatie: doen wat je zegt en zeggen wat je doet. Luisteren en de dialoog aangaan maken deel uit van een authentieke communicatie, net als transparantie. De bedrijfswaarden en -cultuur komen duidelijk tot uiting in de interne en externe communicatie.
  • ORMIT onderscheidt zich op het vlak van ‘continuous learning’. In een veranderende economische context en een constant evoluerende maatschappij moeten de medewerkers van een bedrijf zich voortdurend aanpassen door nieuwe kennis te vergaren en nieuwe vaardigheden te ontwikkelen. Het ontwikkelen van het leiderschapstalent van managers is de core business van Ormit. Leiders die anderen aansturen met hoofd én hart en die een focus hebben op waardecreatie, niet alleen op financieel maar ook op persoonlijk vlak, daar gaat het bij Ormit om.
  • Softwareontwikkelaar SAS INSTITUTE valt op door zijn sterke synergie. De visie, bedrijfswaarden en organisatiecultuur zijn alomtegenwoordig in alle relaties: tussen de bedrijfsmedewerkers onderling, met de klanten en zelfs in de interacties met sociale media. De medewerkers worden gestimuleerd om het beste van zichzelf te geven.

  • Ondertussen is welzijn op het werk voor vele bedrijven een echt motto geworden. Het Great Place to Work Institute is dan ook een waardevolle auditor om een zeker welzijnsniveau in het bedrijf te meten en te erkennen.

    Didier Van den Eynde

    (2) www.greatplacetowork.be
Didier Van Den Eynde
26-03-2019