FRNL | | NewsBibliotheekAgendaNewsletterJobsAdvertisinge-ShopContact |
  
Home » News » CO2-neutraliteit voor de facilitaire diensten van Sodexo

CO2-neutraliteit voor de facilitaire diensten van Sodexo



Bij gebrek aan politieke ambitie ten aanzien van de huidige klimaatcrisis en bewust van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid, nam Sodexo zich in 2011 voor om de CO2-uitstoot met betrekking tot haar activiteiten met een derde te verlagen. Uit de berekening van de uitstoot blijkt dat 90% gekoppeld is aan voedseldiensten. Michel Croisé, President voor Sodexo Benelux, geeft een woordje uitleg over de strategie die het bedrijf nu toepast: “We hebben drie grote hefbomen voor de verlaging bepaald: de preventie van voedingsverspilling, de keuze voor lokale en seizoensgebonden ingrediënten afkomstig van een verantwoordelijke landbouw en goede evenwichtige menu’s; en tot slot het verantwoordelijke beheer van de energie.” CO2-neutrale facilitaire diensten
Sodexo besloot nog een stapje verder te gaan door de eigen facilitaire diensten op zijn Belgische hoofdzetel CO2-neutraal te maken. Om tot een volledige neutralisatie van zijn CO2-uitstoot te komen, voerde het bedrijf een complete audit van een jaar door van de CO2-afdruk van de facilitaire diensten: catering en vending, reiniging, technisch onderhoud, receptie en mailroom, conciërgedienst en meeting room management. Vervolgens heeft het concrete acties ingevoerd om de uitstoot te verlagen.

Hoewel Sodexo er in België alles aan doet, en het doel is nog altijd om tot een CO2-uitstoot van 0% te komen, toch blijft er een gedeelte over dat jammer genoeg niet lokaal verlaagd kan worden. Daarom koos het bedrijf ervoor om deze CO2-uitstoot elders in de wereld te reduceren. Met de hulp van CO2logic koos Sodexo voor een project in Afrika voor de installatie van energiezuinigere ovens die 40% minder hout nodig hebben. Dit programma kadert dan ook perfect in het al twintig jaar lange engagement voor het programma ‘Stop Hunger ‘ dat honger en ondervoeding overal ter wereld bestrijdt.

Certificering en label
De maatregelen en resultaten worden bevestigd met de toekenning van het label ‘CO2 neutral’, dat het bedrijf CO2logic ontwikkelde in samenwerking met Vinçotte, een onafhankelijke certificeringsinstelling, op basis van de internationale norm PAS 2060(1) Deze certificering doorprikt greenwashing door te bevestigen dat de juiste methode gehanteerd wordt om de CO2-uitstoot te berekenen, te verminderen en te compenseren, en dit voor gebouwen, transport, productie, evenementen en nu dus ook facilitaire diensten.
Antoine Geerinckx, oprichter van CO2logic, onderstreept het engagement van Sodexo: “Meer en meer bedrijven berekenen hun CO2-uitstoot en willen die actief verlagen. Maar slechts enkele bedrijven gaan nog een stap verder door de resterende uitstoot van hun diensten of producten te compenseren. Zo kunnen ze het label ‘CO2-neutraal’ krijgen. Dit label is de garantie dat deze bedrijven de gevolgen van hun klimaatimpact niet overdragen naar de maatschappij en de toekomstige generaties.”

Sodexo gaat zijn klanten nu verzoeken om zich ook te verbinden tot zo'n duurzaam en verantwoordelijk beheer door ze CO2-neutrale facilitaire diensten aan te bieden.


  1. PAS 2060: de norm Publicly Available Specification(PAS) 2060 is ontwikkeld door de professionele normaliserings- en certificeringsinstelling British Standards Institution (BSI). Ze is gebaseerd op de normen ISO 14040 en 14044 betreffende milieumanagement en levenscyclusanalyse. De PAS 2060 reikt een methodologie aan om de CO2-uitstoot als gevolg van producten gedurende hun hele levenscyclus te evalueren.
Didier Van Den Eynde
19-12-2018