Home » News » MICROSOFT en STEELCASE stimuleren samen creativiteit op de werkvloer

MICROSOFT en STEELCASE stimuleren samen creativiteit op de werkvloer

Foto: Microsoft
[+] Foto: Microsoft

[+] © Steelcase

[+] © Steelcase

[+] © Steelcase

Steelcase en Microsoft bundelen de krachten en onthullen vijf nieuwe 'Creative Spaces' die tonen hoe de twee bedrijven organisaties kunnen helpen om de creativiteit bij elke medewerker te bevorderen. Deze werkomgevingen combineren het beste van de Microsoft Surface-oplossingen met de architectuur en het meubilair van Steelcase.
"De problemen waar mensen op hun werk mee geconfronteerd worden, zijn veel complexer dan vroeger. Het vereist een nieuwe manier van denken en een totaal ander werkproces", aldus Sara Armbruster, Vice President of Strategy, Research and New Business Innovation bij Steelcase. Met dit gamma technologische werkomgevingen, dat speciaal ontworpen is voor organisaties om creatieve ideeŽn en een betere samenwerking te helpen stimuleren, verkennen Steelcase en Microsoft de werkplek van de toekomst. Uit gezamenlijk onderzoek van Microsoft en Steelcase bleek dat creativiteit een onmisbare professionele vaardigheid is. Het voorziet in de behoefte van organisaties om te groeien en te innoveren en van de medewerkers om een betekenisvolle job te hebben. Toch investeren veel organisaties in technologie en ruimte als twee afzonderlijke entiteiten in plaats van ze te combineren. Door het gebrek aan samenhang zijn de omstandigheden niet optimaal om creativiteit op de werkvloer te stimuleren.

Ruimte en technologie combineren
Om creativiteit te bevorderen, zijn diverse werkmethoden en technologieŽn vereist: de medewerkers moeten alleen kunnen werken maar ook in groepen van verschillende groottes. Ze hebben dus een aanbod van mobiele oplossingen nodig, die mooi geÔntegreerd zijn in de werkvloer. Die werkomgevingen moeten hen inspireren zonder hun prestaties in de weg te staan. "Met Steelcase hebben we de uitgelezen kans gegrepen om ruimte en technologie te combineren in een transparante omgeving, waardoor onze belangrijkste asset, namelijk onze medewerkers, hun creativiteit de vrije loop kunnen laten gaan en delen met anderen. De werkplek van de toekomst is creatief", zegt Ryan Gavin, Algemeen Directeur Marketing bij Microsoft Surface.

Het natuurlijke creativiteitsproces stimuleren
Veel werknemers werken met verouderde technologieŽn in onaangepaste kantoren, waardoor ze geblokkeerd worden in hun creativiteit. De werkomgevingen van Steelcase en Microsoft dichten de huidige kloof tussen ruimte en technologie en bevorderen de creativiteit op een natuurlijke manier. In het Steelcase WorkLife Center in New York werden de eerste vijf 'Creative Spaces' voorgesteld die resulteerden uit de samenwerking tussen beide bedrijven. In de 'Focus Studio' kan men geconcentreerd doorwerken maar ook vlot per twee samenwerken. Medewerkers kunnen zich in de 'Focus Studio' afzonderen om op hun ideeŽn te broeden alvorens ze met anderen te delen. De 'Duo Studio' met zithoek is in de eerste plaats bedoeld om met iemand anders samen te werken en dus samen te creŽren. De 'Ideation Hub' biedt een werkomgeving met een uitgebreide technologische uitrusting waar elke medewerker op dezelfde manier actief kan meewerken om zijn ideeŽn te delen of te optimaliseren met andere medewerkers die ofwel fysiek, ofwel virtueel aanwezig zijn dankzij de Microsoft Surface Hub. De 'Maker Commons' maakt het gemakkelijker om sneller te wisselen tussen gesprekken voeren, experimenteren en geconcentreerd werken. De rustzaal ten slotte biedt een private ruimte waar medewerkers zich kunnen ontspannen en nieuwe creatieve ideeŽn kunnen laten rijpen.

Opkomst van IoT in de werkomgeving
In het kader van hun samenwerking werken Steelcase en Microsoft momenteel volop aan de ontwikkeling van nieuwe oplossingen voor technologische werkomgevingen op basis van de IoT-technologie (Internet of Things). Deze oplossingen zullen informatie verstrekken voor bedrijven om hun werkruimten te evalueren en te verbeteren, maar ook voor werknemers om in het bedrijf de optimale ruimte te vinden in functie van de taken die ze moeten uitvoeren.
Kim Verhegge
20-09-2017