Home » News » Sodexo behoudt de leidersplaats in de DJSI-ranking

Sodexo behoudt de leidersplaats in de DJSI-ranking



De jaarlijkse Dow Jones Sustainability Index (DJSI) is gebaseerd op een grondige analyse van de economische, sociale en ecologische prestaties van bedrijven. Sodexo, specialist in diensten die de levenskwaliteit verbeteren, is voor de dertiende keer op rij door de DJSI uitgeroepen tot marktleider binnen zijn sector.
De jaarlijkse DJSI-beoordeling is gebaseerd op een grondige analyse van de economische, ecologische en sociale prestaties van meer dan 3.900 beursgenoteerde bedrijven. Daarbij worden aspecten beoordeeld zoals het bedrijfsbestuur, het risico- en crisisbeheer, de klimaatstrategie, het milieubeleid en de beheerssystemen, de normen van de bevoorradingsketen, de arbeidsomstandigheden en de liefdadigheidsactiviteiten. Met deze hernieuwde koppositie in de DJSI-ranking bevestigt Sodexo eens te meer zijn engagement en leiderschap op het vlak van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) over de hele wereld.

Better Tomorrow
De leidersplaats in deze ranking is een mooie beloning voor de concrete verbintenissen van Sodexo op dit gebied, die de kern vormen van de MVO-strategie bij Sodexo: Better Tomorrow 2025. Op economisch vlak is het bedrijf in 2013 bijvoorbeeld gestart met zijn Partner Inclusion Program. Het doel van dit programma is om de economische ontwikkeling van uiteenlopende inclusieve ondernemingen te bevorderen in alle landen waar Sodexo actief is. Op sociaal vlak zet Sodexo zich in voor de emancipatie van de vrouw. Sodexo heeft zich als doel gesteld om het aantal vrouwen in leidinggevende functies tegen 2025 te verhogen tot 40%. Maar dit engagement beperkt zich niet tot het bedrijf alleen: in aansluiting op de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties vindt Sodexo dat genderdiversiteit kan helpen om honger uit de wereld te helpen. Zo investeert het bedrijf in programma's die vrouwen steunen in het kader van Stop Hunger, een organisatie die medewerkers van Sodexo opgericht hebben om honger te bestrijden. Op milieugebied ten slotte verbindt Sodexo zich ertoe om de CO2-uitstoot tussen 2011 en 2025 met 34% te verlagen. In het kader van die doelstelling werd een partnerschap met WWF aangegaan. De CO2-uitstoot is geleidelijk aan gedaald op de vestigingen van het bedrijf maar ook op die van de klanten en gedurende de hele bevoorradingsketen.
Kim Verhegge
19-09-2017