Home » News » Royal Ahrend openen gloednieuwe 'activity based' showroom

Royal Ahrend openen gloednieuwe "activity based" showroom

Donderdag 8 juni opende officieel de gloednieuw ingerichte showroom van Royal Ahrend, de samensmelting tussen Ahrend en Gispen, beiden onderdeel van het Nederlandse Koninklijke Ahrend. In de showroom versmelten de gamma’s van beide bekende merken in de wereld van de kantoorinrichting tot een aantrekkelijke en harmonische ‘activity based’ werkomgeving voor de eigen medewerkers en een innoverende inspiratieplek voor de klanten.

Patrick Windels, general manager: “We realiseerden dit project volledig met onze eigen mensen voor het architecturale concept, de projectcoördinatie, de opvolging, inrichting en marketing. Opzet was een innovatieve en inspirerende werkomgeving te creëren, waarin onze medewerkers effectief aan de slag zijn, het tegenovergestelde van de gebruikelijke statische showroom. Daarnaast hebben onze partners een belangrijke inbreng gehad in de realisatie van dit project”.

De over twee verdiepingen gespreide ruimte is opgedeeld in verschillende thematische zones, zonder dat dit leidt tot een visuele afbakening. De ‘Flexboxen’ met verschillende afmetingen voor vergaderen of geconcentreerd werken schakelen de zones aan elkaar. Patrick Windels: “We hebben een hospitality zone aan de inkom, een akoestische zone, een zone waar we aandacht besteden aan circulaire economie, want de vraag daarnaar vanuit de markt is duidelijk stijgend”. In 2011 werd Ahrend het eerste Cradle to Cradle bedrijf in de kantoorbranche.

Tal van initiatieven
Eugène Sterken, CEO Royal Ahrend: “We hebben drukke tijden achter ons met de integratie van Gispen in Royal Ahrend en kort daarvoor de overname van onze toeleverancier Roels. Deze gloednieuwe showroom toont het resultaat van dat alles. Het is ons visitekaartje als sterke internationale speler. We bezitten een gelijkaardige showroom in Londen en een kleinere versie in Dubai”.
De omzet van Royal Ahrend klom verleden jaar tot net boven de 300 miljoen euro. “De Belgische markt, waar we ons als marktleider positioneren, neemt daarin 10% aandeel” commentarieert Eugène Sterken.
Royal Ahrend zit niet stil en in de showroom verrast een ruime zone van ‘Presikhaaf’, een bijzonder aantrekkelijk gamma schoolmeubilair, dat bovendien ontstaat vanuit sociale economie. De getoonde meubelen breken resoluut met de saaiheid en oubolligheid van wat we helaas vandaag nog in de meeste van onze Belgische scholen te zien krijgen!
Met het veelzijdige designmerk HAY is een co-project gestart voor het heruitbrengen van iconische meubelstukken van vermaarde Nederlandse designers als Friso Kramer en Wim Rietveld. Die laatste werkte overigens van 1953 tot 1957 bij Gispen. De ‘Revolt’ van Friso Kramer, die in 1953 bij zijn introductie als zeer vernieuwend gold, werd als eerste meubelstuk heruitgebracht. Binnenkort volgt de ‘Result’, oorspronkelijk in 1958 voor Ahrend ontworpen door Friso Kramer en Wim Rietveld. De stoel zal wereldwijd verdeeld worden en ook in de Europese Starbucks locaties opduiken. Binnen het jaar mogen we ons verder verwachten aan de herintroductie van een authentieke tekentafel, ‘de voorloper van gecombineerd zittend en staand werken’ voegt Eugène Sterken nog toe.

Ahrend Inspiration Centre Brussels - Romboutsstraat 9 - 1932 Sint Stevens Woluwe
Eduard Codde
13-06-2017