FRNL | | NewsBibliotheekAgendaNewsletterJobsAdvertisingContact |
  
Home » News » Is de interne klant écht koning?

Is de interne klant écht koning?



Doorgaans wordt de interne klant zich pas bewust van het geleverde werk door facilitaire afdelingen als er iets niet in orde is. Deze afdelingen zorgen er namelijk voor dat hun collega’s in alle rust kunnen werken. Flexibiliteit, persoonlijke aandacht, een gevarieerd aanbod en een unieke service zijn essentieel voor de klant die een aangename werkomgeving met alle nodige faciliteiten wenst. Bovendien is de klant over het algemeen ongeduldig en wil hij onmiddellijk geholpen worden. Toch blijft het beheer van de kosten een variabele waar de Facility Manager niet om heen kan. Op die manier is hij genoodzaakt om kostenbeheersingsprojecten te ontwikkelen en de efficiëntie binnen de bedrijfsvoering continu te verbeteren. De Facility Manager bevindt zich dus in een bijna schizofrene situatie: hij moet HET recept vinden om prestaties van een hoog niveau te leveren met een krap budget en op een klantvriendelijke manier.

Het volgende congres dat IFMA organiseert, moet nieuwe inzichten verschaffen in de manier waarop de Facilitaire Dienst moet omgaan met deze evolutie naar extreme klantgerichtheid, het vertrouwen van de klant kan winnen en negatieve publiciteit binnen het bedrijf kan voorkomen, het best omgaat met self-service-solutions en toch toegevoegde waarde kan creëren bij (intensief) gebruik van onderaannemers. Ook voor leveranciers is dit een relevant thema, want de prijs is niet langer een middel voor dienstverleners om zich te onderscheiden van hun concurrenten. De meerderheid richt zich immers op de beleving van de dienstverlening door kwaliteit, innovatie en vooral van een uniek service en/of concept aan te bieden. Ook hier zit nog een interessante leercurve.
Patrick Bartholome
13-11-2013


 Info en volledig programma