FRNL | | NewsBibliotheekAgendaNewsletterJobsAdvertisingContact |
  
Home » News » De Belg drinkt te weinig water

De Belg drinkt te weinig water



Maar liefst zes op de tien Belgen geven aan dat ze per dag maximaal één liter water drinken, minder dan de aanbevolen hoeveelheid van 1,5 liter per dag. Dat blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau iVox in opdracht van waterkoelerfabrikant SipWell. iVox ondervroeg een representatief staal van 1.000 Belgen naar hun drinkgewoontes. Een eerste vaststelling is dat een meerderheid van onze landgenoten te weinig water drinkt. 60% drinkt maximaal 1 liter per dag. Ongeveer een derde van de respondenten drinkt dagelijks 1 tot 2 liter water. “De aanbevolen hoeveelheid water die je per dag moet drinken, hangt af van je gewicht, lichaamsbouw, leeftijd, levensfase, etc. Het aanbevolen daggemiddelde ligt ongeveer op 1,5 à 2 liter water. Dankzij genoeg water drinken, kunnen we ons makkelijker concentreren, krijgen we een betere huid en voelen we ons energieker”, vertelt Peter Henderickx, General Manager van SipWell.

Opvallend is dat de jongere generaties (<34 jaar) vaker dan de 55-plussers aangeven dat ze meer dan 1 liter water drinken.

Ondanks deze cijfers is de gemiddelde Belg van mening dat hij voldoende water inneemt. Zelfs bij de respondenten die dagelijks minder dan 1 liter water drinken, zegt 21% dat ze altijd voldoende water drinken. “Wie te weinig water drinkt wordt sneller geconfronteerd met een bonzende hoofdpijn die samengaat met de welgekende ‘kater’. Omdat het lichaam uitgedroogd is door een tekort aan water, moeten de hersenen meer inspanningen leveren om alle prikkels en signalen door te sturen naar de rest van ons lichaam. Altijd voldoende water drinken is dus de boodschap (niet alleen na een avondje stappen dus).”

Petflessen thuis het populairst
In zijn thuisomgeving kiest de Belg resoluut voor water uit PET-flessen. Bijna 9 op de 10 zeggen dat ze thuis wel eens water uit een plastic fles drinken. Bij de Franstaligen (90%) ligt dit net iets hoger dan in Vlaanderen (83%). Uit het onderzoek blijkt bovendien dat jongeren tussen de 18 en 34 jaar (46%) minder snel PET-flessen zullen kopen en gebruiken t.o.v. de oudere generaties (35-54: 57%, 55+: 56%). “Milieu begint steeds meer door te wegen op een aankoopbeslissing. We merken ook bij SipWell dat vooral die jonge generatie steeds meer wakker ligt van het ecologisch verhaal”, aldus Peter Henderickx.

Smaken verschillen
Bij de aankoop van water kijkt de Belg in eerste instantie naar de prijs. Smaak en kwaliteit van het water vullen de top drie aan. Hoewel 8 op 10 zegt thuis ook af en toe leidingwater te drinken, zijn de meningen over de smaak meer verdeeld. Een kwart vindt kraantjeswater niet lekker. Vrouwen en Franstaligen (ongeveer 1 op 3) hebben een nog sterkere uitgesproken afkeer van water uit de kraan.

Kwaliteit is een belangrijke beslissingsfactor, maar een kwart van de Belgen weet niet waar zijn water vandaan komt. “Kraantjeswater in ons land is voor 53% oppervlaktewater, 47 % grondwater. Omdat het in elk huis beschikbaar is, moet dit een eerder neutrale smaak hebben. Daarnaast kan de smaak ook afhangen door de leidingen in het huis”, vertelt Peter Henderickx. “En omdat men de afkomst niet altijd kent, heeft men niet altijd het volste vertrouwen.” Zo geeft 20% aan dat ze in leidingwater geen vertrouwen hebben omdat ze niet weten wat daar allemaal kan inzitten (restanten van hormonen, chemische stoffen, microplastics …).

Meer drinken op het werk
Kwalitatief water vindt de Belg wel op zijn werk. De helft van de Belgische werknemers geeft aan dat hun werkgever gratis water voorziet via een koeler (48%). Water doet het hierbij duidelijk beter dan frisdrank, dat volgens de respondenten door amper 14% van de werkgevers gratis wordt aangeboden. “Hier speelt de trend naar een gezondere levensstijl. We zien hierdoor dat frisdrank vaker wordt gebannen of vervangen door een gezonder aanbod met water. Werknemers drinken op kantoor sneller water omdat het makkelijk beschikbaar is. Met een waterdispenser zijn ze niet alleen zeker van een constante kwaliteit en beschikbaarheid, maar weten ze dat het veel meer ecologisch is dan telkens uit PET-flessen te drinken. Eén waterkoeler is het equivalent van maar liefst 1.000 PET-flessen, doordat de waterflessen tot 60 keer kunnen worden hervuld.”

“Er is nog werk aan de winkel om de Belg aan te moedigen om meer ecologisch verantwoord water te drinken”, besluit Peter Henderickx. “Water in het zicht en binnen handbereik zetten, is al een eerste stap. Water zien doet water drinken. Daarnaast zijn er zijn tal van gezonde alternatieven om toch water te drinken, zoals thee en water met smaakjes. Of denk maar aan een slimme drinkbeker, waar je via een app wordt herinnerd om tijdig een slokje te nemen.”

Over SipWell
SipWell, de Belgische marktleider (55%) in waterkoelers biedt sinds 1993 alle comfort voor een unieke waterdrinkervaring. Hun water van bronkwaliteit komt uit Londerzeel, Vlaams-Brabant. SipWell is actief op zowel bedrijfsniveau als bij families thuis met een service op maat. Hun 170 werknemers zorgen dagdagelijks voor stiptheid en 24/7 voor transparante communicatie. Jaarlijks leveren zij 25.000.000 liter water. Daar klinken we op!
17-03-2020


 Naar de website