FRNL | | NewsBibliotheekAgendaNewsletterJobsAdvertisingContact |
  
Home » News » Facility management in de bres voor veiligheid en continuïteit

Facility management in de bres voor veiligheid en continuïteit

Yves Van Hooland
[+] Yves Van Hooland

De 33e Facility Night, georganiseerd door Ki’Communications, vond plaats in het Sheraton Hotel Brussels Airport, een locatie midden in het centrum van het trieste gebeuren dat morgen precies een jaar geleden ons land met verstomming sloeg. De aanslagen van 22 maart 2016 zullen voor altijd vereeuwigd blijven als diepzwarte pagina’s in onze nationale geschiedenis.
Vanzelfsprekend en meer dan terecht gaat op zo’n ogenblik alle lof en medeleven naar de professionele aanpak van alle hulpverlenende urgentieteams, medische professionals in de ziekenhuizen, maar ook mensen die door hun toevallige aanwezigheid zelf slachtoffer werden van de terreurdaden en alsnog hulp boden aan anderen die er erger aan toe waren.
Maar ook de facilitaire dienst van de luchthaven ging meteen over tot de actie en legde ondanks de dwangmatigheid van de meer dan uitzonderlijke situatie een ongeziene flexibiliteit, creativiteit en vastberadenheid aan de dag om de luchthaven in al haar complexiteit weer te laten functioneren, alsof de terreuraanslagen slechts een zeer slechte droom waren geweest…

Terreuraanslag, een noodsituatie van een aparte orde
“Onze luchthaven is goed voorbereid op noodsituaties” commentarieert Yves Van Hooland, Director Infrastructure & Real Estate voor Brussels Airport Company. “Bij noodsituaties gaan onze gedachten in eerste plaats uit naar rampen/ongevallen met vliegtuigen. De vliegtuigbeveiliging is zeer hoog, denk daarbij vooral aan het voorkomen van kapingen door de strenge screening van de bagage. Terroristen slaan toe op de luchthaven en die is logischerwijze zeer vlot toegankelijk en ook zeer wijd gespreid. Dat maakt een terreuraanslag van een eigen orde, laat geen seconde om te overleggen en enige voorbereiding te treffen. Toch kwam ons noodplan op 22 maart zeer snel in werking!”.
Op het ogenblik van de aanslag die morgen, kwamen 5000 passagiers vast te zitten op de luchthaven, waren er 10.000 bagagestukken in behandeling en stonden er 6000 auto’s op de parkingdeks. Dat alles bevond zich binnen de onmiddellijk ingestelde veiligheidsperimeter.
“Een deel van onze mensen ging aan de slag met opruimen en opkuisen, terwijl anderen zo goed mogelijk een nieuwe opstart van de luchthavenactiviteiten voorbereidden” blikt Yves Van Hooland terug. “Hoe erg de aanslag en hoe aangeslagen iedereen ook was, er was wel een niet te onderschatten druk om de zaken weer zo snel mogelijk operationeel te krijgen”.
De installatie van 36 tijdelijke check-in balies was één van de maatregelen die daar zouden toe bijdragen. Op 24 en 25 maart werden buiten het luchthavengebouw tenten opgezet voor veiligheidscontroles en de check-in afhandeling. Op 29 maart volgde een ‘real life’-test met 800 vrijwilligers en op 2 april werd de toelating gekregen om opnieuw te starten.
Per 1 mei waren er terug 111 vaste check-in balies operationeel en tegen de grote vakantie-uittocht was de luchthaven opnieuw in staat om op haar volle capaciteit te draaien.

Rooskleurige toekomst voor Brussels Airport
“De in verhouding tot de aanleiding snelle heropstart van de luchthavenactiviteiten is slechts mogelijk gemaakt door hecht teamwork, maximale flexibiliteit en focussen op de heropstart” getuigt Yves Van Hooland. “Heel veel communicatie en zo goed mogelijk zorgen voor je medewerkers is daarbij essentieel”. In de periode na de heropstart is veel nagedacht over het verhogen van de veiligheid met minimale hinder voor de ‘luchthavengasten’, m.a.w. de passagiers. ‘Smart security’ heeft zich daarbij uitgewezen als zeer efficiënt. Het gaat om nummerplaat- en zelfs gezichtsherkenning. Yves Van Hooland: “Het verhoopte 0-risico zal helaas nooit en nergens bestaan. Toch ziet de toekomst er veelbelovend uit voor Brussels Airport”.
Het aantal passagiers dat onze nationale luchthaven verwerkte, steeg de laatste vijf jaar voor de aanslag met 40% tot 25 miljoen in 2015. In maart 2015 werd ook de ‘Connector’ opengesteld, waardoor de screening van alle passagiers op één gecentraliseerde plaats kan plaatsvinden.
Nadat DHL verhuisde naar het Duitse Leipzig, kondigde de maatschappij aan opnieuw een logistieke hub in Zaventem te willen opzetten met een oppervlakte van 30.000m².
Brussels Airport wil meer zijn dan een luchthaven en ook die visie krijgt vorm. Deloitte is begin 2017 ingehuisd in het ‘Gateway’-kantoorgebouw en binnenkort zal ook de ‘Passport Building’ worden voltooid, waarin KPMG en Microsoft in 2018 hun intrek zullen nemen.
Er ligt een Masterplan klaar voor 2040 en er is voor niet minder dan 1 miljard euro investeringen toegezegd!
Eduard Codde
21-03-2017