FRNL | | NewsBibliotheekAgendaNewsletterJobsAdvertisingContact |
  
Home » Bibliotheek » FM TRENDS l CONNECTIVITY l De opkomst van 'user centric' IT-oplossingen

FM TRENDS l CONNECTIVITY l De opkomst van 'user centric' IT-oplossingen

Desk sharing, telewerken, het gebruik van mobiele toestellen in ondernemingen, allemaal zijn ze ontstaan uit technologieën die eind vorige eeuw nog zo goed als onbekend waren. Wifi, VoIP-telefonie, virtuele informatica en IT in de cloud, werden de sleutelbegrippen van een technologische revolutie die nog altijd aan de gang is. En dat is waarschijnlijk nog maar het begin...

5 jaar. Langer zou het niet duren om ICT te doen omslaan van de technische branche naar facility management. Een periode van vele veranderingen maar soms ook met randschade. Langzaamaan veranderde het statuut van de IT-manager, die soms zelfs verheerlijkt werd. IT-managers moeten tegenwoordig geen technici meer zijn, maar analisten die mee kunnen in de bedrijfswereld. Hun rol bestaat er niet meer in om een technologisch uitstalraam te creëren en een computernetwerk draaiende te houden, maar om diensten te verlenen aan gebruikers die resultaatgaranties, 24/24 gebruik en een precieze SLA’s eisen. IT is geen burcht in handen van enkele leenheren meer, maar staat voortaan slaafs ten dienste van zijn bewoners.

BYOD, een rijzende trend
Bring Your Own Device(BYOD) staat symbool voor de nieuwe dictatuur van de IT-gebruiker. Werknemers dicteren nu hun eigen wet en eisen mobiele toestellen, tablets en smartphones van allerlei merken. Allen willen ze hun eigen informatica- en telecomproducten hebben. Maar waarom heeft de IT-afdeling zich niet verzet tegen deze anarchistische beweging? Omdat de grote baas van het bedrijf zelf de weg bereid heeft toen hij met zijn nieuwe iPad zijn opwachting maakte bij de IT-manager. Het kwaad was geschied en er was geen weg meer terug.
Deze kakofonie van besturingssystemen en merken ging bovendien gepaard met een beveiligingsprobleem. Door een polymorfe infrastructuur als deze te creëren, te implementeren en te ondersteunen, werden bedrijven met een nieuwe uitdaging geconfronteerd, namelijk talenten aanwerven die alles konden beheren, wat niet zo gemakkelijk bleek te zijn. En zo kwam men op het idee om IT te outsourcen. De financiële diensten waren opgetogen en de functie van IT-directeur werd gedevaloriseerd ten voordele van een CIO die door zijn zetel in de ondernemingsraad meer betrokken was bij de bedrijfsstrategie.



Download gratis de PDF van dit artikel om het vervolg te lezen...  Download gratis de PDF van dit artikel om het vervolg te lezen...


20/06/2013
ICT en Telecom - Facility Management - Mobility Management
 



News in short
EVS kiest voor wendbaarheid als speerpunt voor innovatie
| 17/09/2019
New Mobility Discovery Day voor de 400 medewerkers van Sodexo
| 16/09/2019
IOT-innovatie voor de Windows Collaboration Display
| 12/09/2019
Kia treedt toe tot snellaadnetwerk IONITY
| 10/09/2019
Beter gebouwen en installatietechnieken beheren.
| 09/09/2019

Meer news