FRNL | | NewsBibliotheekAgendaNewsletterJobsAdvertisinge-ShopContact |
  
Home » Bibliotheek » Facility Awards 2013 l Case Study KU Leuven | Omdat schoonmaak vooral ‘proper’ moet zijn

Facility Awards 2013 l Case Study KU Leuven | Omdat schoonmaak vooral ‘proper’ moet zijn

Steven Lesage, Hoofd Facilitaire Diensten en Danny Van Herck, Hoofd Beveiliging en Schoonmaak binnen de Facilitaire Diensten.
De Facilitaire Diensten van de KU Leuven, met als missie ‘de kerntaken van de universiteit op facilitair vlak maximaal te ondersteunen”, staan o.a. in voor de schoonmaak van circa 455 000 m² in meer dan 350 gebouwen voor ongeveer 50.000 gebruikers per dag. Een hele uitdaging dus om een optimaal evenwicht te vinden tussen de budgettaire mogelijkheden en de noden op vlak van schoonmaak.

In tegenstelling tot de algemeen gangbare prijsdruk op de toeleveranciers, wijzigden de Facilitaire Diensten in 2012 resoluut hun aanbestedingsstrategie en kozen zij er voor om een halt toe te roepen aan de inschrijvingen met dumpingprijzen.
“Doelstelling voor alle medewerkers van de FD is een ‘smiley’ op het gezicht van de gebruikers te laten verschijnen, ‘de kwaliteit’ te leveren die wordt verwacht in de hoofden van onze klanten” stelt Steven Lesage, Hoofd Facilitaire Diensten. Vanuit de dienst wordt bepaald wat de schoonmaaktaken moeten inhouden. “We gaan voor een realistische aanpak, aangepast aan de noden van de diverse gebruikers van onze Alma Mater” verduidelijkt Danny Van Herck, Hoofd Beveiliging en Schoonmaak binnen de Facilitaire Diensten.
Steven Lesage: “Schoonmaak staat sterk onder druk. Er wordt een heel hoge productiviteit geëist van de mensen omdat de prijsdruk op de contracten nooit ophoudt. We voelden ons vaak slavendrijvers tegenover de mensen op de vloer, terwijl de kwaliteit niet echt voldeed aan de verwachtingen. Toen twee jaar geleden een schoonmaakbedrijf een offerte neerlegde die 20% onder onze raming zat, vonden we dat zo heftig, dat we besloten om naar de toekomst toe de vastgeroeste patronen te doorbreken”. Danny Van Herck: vult aan: “De op prijs gebaseerde keuze voor een leverancier is geen garantie voor kwaliteit. Meer zelfs, de hoge werkdruk die daardoor bij de uitvoerders ligt wreekt zich in een mindere kwaliteit”.


Download gratis de PDF van dit artikel om het vervolg te lezen...  Download gratis de PDF van dit artikel om het vervolg te lezen...


25/03/2013
Schoonmaak en Hygiëne - Facility Management
 



News in short
Veelzijdige toepassingen voor gebouwenscan
| 26/04/2019
Met NEDAP, in 5 stappen naar het juiste toegangscontrolesysteem
| 26/04/2019
Laadadapter geeft elektrisch rijden nieuwe kansen
| 24/04/2019
Een klein slim toestel dat waterlekken opspoort
| 19/04/2019
Centraal platform zorgt voor optimaal warmtebeheer
| 12/04/2019

Meer news