FRNL | | NewsBibliotheekAgendaNewsletterJobsAdvertisingContact |
  
Home » Bibliotheek » Outsourced FM in de hotelsector : een oprukkende trend in hotelmanagement

Outsourced FM in de hotelsector : een oprukkende trend in hotelmanagement

De Belgische hotelmarkt heeft op het vlak van outsourcing van de ‘housekeeping’ een achterstand van 5 à 7 jaar t.o.v. Nederland. Heel wat hotels tonen nu interesse voor deze formule. Dit stelt een constant evenwicht voorop tussen de uitbatingskosten en de bezettingsgraad.
Het Antwerpse Sir Plantin hotel besliste bij de opening tot het geïntegreerd aankopen van facilitaire diensten bij één partner.


Voor een opstartend hotel is de bezettingsgraad de grote onbekende, waardoor het haast onmogelijk is een precieze kostenraming te maken en het vereiste personeel ter beschikking te hebben voor de verwachte serviceprestaties. Wim Van Respaille, General Manager Sir Plantin hotel: “We kenden een zeer vlotte start met een bezettingsgraad die een eind boven het budgetplan lag, maar ook met zeer sterke schommelingen van de boekingen. Een bezettingsgraad variërend van 40 tot 100% heeft uiteraard consequenties voor het benodigde personeel in de housekeeping”.
De eigen staf is tot een strikt minimum beperkt en concentreert zich op de corebusiness van het hotel: de receptie, de verkoop & marketing en het hotelbeheer.


Download gratis de PDF van dit artikel om het vervolg te lezen...  Download gratis de PDF van dit artikel om het vervolg te lezen...


27/02/2012
Schoonmaak en Hygiëne - Facility Management
 



News in short
Een digitale marktplaats voor het afgedankt elektro op de werkplek
| 15/10/2019
Outsourcing van de facilitaire diensten voor meer dan 100.000 soldaten aan een privébedrijf
| 03/10/2019
KdG lanceert graduaat Internet of Things
| 30/09/2019
Wie nomineren als Facility Manager of the Year 2020?
| 25/09/2019
WELL Building-standaard zorgt voor gezonde en gelukkige medewerkers
| 23/09/2019

Meer news