FRNL | | NewsBibliotheekAgendaNewsletterJobsAdvertisinge-ShopContact |
  
Home » Bibliotheek » Workplace management | Verplaatsingsspel bij IBA

Workplace management | Verplaatsingsspel bij IBA

IBA (Ion Beam Applications) was oorspronkelijk een kleine spin-off van de Katholieke Universiteit van Louvain-la-Neuve (UCL) maar kent sinds enige tijd een sterke groei. In ondernemingen als deze heeft de Facility Manager dan ook zijn handen vol om te beantwoorden aan de continu veranderende behoeften. Deze zomer zijn verschillende diensten van IBA in meerdere fasen verhuisd. Een gekruist move management dat met de hulp van partner Mozer een succes werd.

“Wij verhuizen tegenwoordig bijna om de twee jaar, zo snel groeit het bedrijf" glimlacht Éric Kinart, Facility & Maintenance Coördinator bij IBA. “Deze zomer vond in drie van onze gebouwen in Louvain-la-Neuve een ‘move’ plaats: eind juli verhuisde het personeel van de vestiging ‘Einstein’ naar het nieuwe gebouw ‘Baudouin’, half augustus werd 'Einstein’ betrokken door een deel van het personeel van ‘Lenoir’, en begin september reorganiseerden we ‘Lenoir’, waar 120 medewerkers achtergebleven zijn. In totaal waren er bij de verhuizingen 400 mensen betrokken. In onze vierde vestiging ‘Fleming’ staat de hele voorraad op een oppervlakte van 1.000 m² die te klein geworden is. In oktober verhuist deze voorraad samen met 40 mensen naar een magazijn van 1.500 m² in de Rue du Bosquet in Louvain-la-Neuve”.

Papiercultuur
De medewerkers van IBA zijn eraan gewend te verhuizen” stelt de Facility Manager ons gerust. “De grootste uitdaging is dat zij op tijd hun kisten vullen, deze markeren volgens het gevraagde tagsysteem en... zich houden aan het toegelaten maximum van acht dozen per persoon! In onze onderneming is de dematerialisatie van documenten immers nog niet voldoende ingeburgerd. We hebben nochtans degelijke scanningoplossingen ter beschikking gesteld, maar zoiets vraagt nu eenmaal tijd”.
Momenteel moeten dus alleen kisten en PC’s verhuisd worden. Om de verhuizingen vlot te laten verlopen, heeft IBA besloten om het meubilair telkens te laten staan. Voorlopig althans, want naast deze interne reorganisatie is het bedrijf gestart met een nieuwbouwproject van 10.000 m² waar het voltallige (huidige en nieuwe) personeel in 2014 naar zal verhuizen.

Belang van de partners
“AOS geeft ons advies voor de organisatie van de nieuwe vestiging en voor de planning van de reorganisatie van de vestigingen Einstein en Lenoir” verklaart Éric Kinart. “En voor de verhuizing zelf hebben we, zoals gewoonlijk, de hulp ingeroepen van Mozer. Ik heb deze dienstverlener in het kader van een aanbesteding geselecteerd voor de eerste verhuizing omdat hij voldoende technische middelen en personeel had voor onze werf, hoewel ik met deze keuze voor een deel toch een sprong in het onbekende waagde. Maar alles is zeer goed verlopen en Mozer is nu onze vaste partner geworden. Drie jaar geleden hebben we het hele bedrijf gemobiliseerd, met 22 vrachtwagens en bijna al het personeel voor een ‘superverhuizing’, waarbij we twee gebouwen volledig leeggemaakt hebben: meubels, kisten en werknemers! Alles weg in twee en een halve dag”.



Download gratis de PDF van dit artikel om het vervolg te lezen...  Download gratis de PDF van dit artikel om het vervolg te lezen...


07/11/2011
Verhuis, Opslag en Logistiek
 



News in short
Centraal platform zorgt voor optimaal warmtebeheer
| 12/04/2019
Top 20 van de Belgische bedrijven waar het aangenaam werken is
| 26/03/2019
Het mobiliteitsbudget beheren met de Edenred Mobility-kaart
| 26/03/2019
Het verbruik optimaliseren om energierenovaties te financieren
| 22/03/2019
Strategische samenwerking voor SCHNEIDER ELECTRIC & PLANON
| 20/03/2019

Meer news