FRNL | | NewsBibliotheekAgendaNewsletterJobsAdvertisinge-ShopContact |
  
Home » Bibliotheek » FM Best Practice |BNP Paribas Fortis Reliability Centered Maintenance: een kwestie van levensbelang

FM Best Practice |BNP Paribas Fortis Reliability Centered Maintenance: een kwestie van levensbelang

Gaëtan Rotsart heeft in de nieuwe divisie een team verenigd met competenties die over verschillende diensten verspreid waren. Deze equipe is er trots op dat ze de nieuwe methodes heeft kunnen uitwerken door enkel van interne middelen gebruik te maken.
Elke onderneming beschikt over kritische uitrusting die levensbelangrijk is voor haar dagelijkse functioneren of voor de voortzetting van haar productieactiviteit. In een bank zijn de informaticavoorzieningen het hart van de onderneming. Het project ‘MOMIE’ moet zorgen voor de garantie op de hoge betrouwbaarheid daarvan.

De datacenters van een bankinstelling dienen elke dag van het jaar zonder uitzondering en zonder onderbreking te functioneren met een betrouwbaarheid die hoger is dan 99,999%. Datzelfde geldt ook voor de technische infrastructuur die ervoor zorgt dat de IT-installaties goed functioneren. Die technische infrastructuur valt niet onder de verantwoordelijkheid van het IT-departement maar wel onder die van het Facility Management. Gaëtan Rotsart, Domain Manager van het departement Facility licht toe: “In de jaren ’80 werd nog gebruik gemaakt van de weekends om onderhoudswerkzaamheden zonder druk uit te voeren. Maar in deze tijd is dat niet meer mogelijk: de marktzalen werken op alle mogelijke uren met de beurzen van de hele wereld en de klanten moeten op elk uur toegang hebben tot hun home banking. Toch dient de bank het operationele risico te vermijden. Hoe kun je de betrouwbaarheid garanderen en het onderhoud uitvoeren van kritische installaties die niet kunnen onderbroken worden? Dit lijkt op het onderhoud aan een vliegtuig in volle vlucht zonder de veiligheid van de passagiers in gevaar te brengen. Onze afhankelijkheid van de technische uitrusting is de laatste 20 jaar toegenomen, maar de rol van de Facility Manager heeft niet altijd voldoende slagkracht gekregen om het noodzakelijke onderhoud te kunnen verzekeren. Al te vaak is de Facility Manager het arme kind van de onderneming gebleven”.

De zaken zijn veranderd nadat zich een incident had voorgedaan: een kleine elektrische stroomonderbreking veroorzaakte een falen van de kritische uitrusting en het stilvallen van serverventilatoren. Daardoor verstomde de marktzaal en werd de home banking ontoegankelijk voor de klanten. Deze reeks incidenten, die op de ergste nachtmerrie van de IT- en FM-verantwoordelijken van een bank leek, heeft geen zware gevolgen gehad. Maar het gebeuren was wel een deblokkerende factor in de bewustwording van de directie: zoiets mocht nooit meer gebeuren...



Download gratis de PDF van dit artikel om het vervolg te lezen...  Download gratis de PDF van dit artikel om het vervolg te lezen...


21/03/2011
ICT en Telecom - Facility Management
 



News in short
Zeg niet meer ‘MCS Solutions’ maar ‘Spacewell’
| 14/02/2019
Autoglass Clinic drijft offensief op tegen Carglass
| 10/02/2019
Video: elektrische bussen voor De Lijn
| 05/02/2019
Tweedehandsmarkt voor diesels loopt vast
| 04/02/2019
Luminus opent windmolenpark in Waals bosbouwgebied
| 30/01/2019

Meer news