FRNL | | NewsBibliotheekAgendaNewsletterJobsAdvertisinge-ShopContact |
  
Home » Bibliotheek » De elektrische auto als nieuwe hoop

De elektrische auto als nieuwe hoop

2010 zou het jaar van de brandstofcelauto worden, de auto die enkel zuiver water uitstoot… Dat was de boodschap die exact 10 jaar geleden de wereld werd ingestuurd door zowat alle grote namen in de autowereld. Vandaag wordt het ene na het andere proefproject in stilte stopgezet en ook ‘De Lijn’ zette haar eerste waterstofbus aan de kant…

Onder druk van de Kyoto-norm en andere milieuconferenties als deze in Kopenhagen (december 2009) wordt angstvallig gezocht naar uitwegen om de uitstoot van auto’s drastisch te verminderen, want de auto-industrie is internationaal uitgeroepen tot de boeman van de vervuiling. Daarbij wordt vlotjes over het hoofd gezien dat nieuwe industriële mogendheden als China en India, maar ook andere Aziatische landen hun wagenparken explosief zien aangroeien met alle daarmee gepaard gaande vervuiling. Het jaar 2009 staat geboekt als het rampenjaar voor de auto-industrie, met een wereldwijde verkoop van 60 miljoen nieuwe auto’s tegenover normaal 70 miljoen. Normaal slijt Amerika alleen al gemiddeld 15 miljoen nieuwe auto’s per jaar. In 2009 waren er dat slechts iets meer dan 10 miljoen!

China kocht echter 13 miljoen nieuwe auto’s, een stijging met +37% t.o.v. 2008. Ook in India groeide de autoverkoop met +15%. Algemeen gesproken koopt vooral Azië auto’s, maar dan wel eenvoudige en goedkope modellen om te voldoen aan de basismobiliteit. Impact op het milieu is daarbij niet aan de orde… Het krampachtig gespartel van onze lokale en West-Europese overheden om de CO2-uitstoot te drukken - niet eens de echt schadelijke uitstoot van voertuigen! - weegt dan ook totaal niet op tegenover de enorme toename aan vervuiling door de pas verworven mobiliteit in de nieuwe industrielanden.

Dagdromen
Na de auto aangedreven door een brandstofcel, wordt nu vanuit alle hoeken de elektrische auto vooruitgeschoven als dé toekomst voor onze individuele mobiliteit. Waar het werkingsprincipe van de brandstofcel nog resulteerde in de uitstoot van zuiver water, is de uitstoot van een elektrische auto ronduit 0! De elektrische auto is vrij van schadelijke uitstoot en rijdt bovendien in alle stilte. Maar dat is de te fel groen gekleurde theorie. Nu al gaan stemmen op dat een stille auto in de stad te gevaarlijk is en dat er kunstmatig ‘lawaai’ zal moeten toegevoegd worden. ... Om veder te lezen, downlad hier beneden het PDF bestand van de reportage


Download gratis de PDF van dit artikel om het vervolg te lezen...  Download gratis de PDF van dit artikel om het vervolg te lezen...


03/05/2010
Fleet Management - Energie en Milieu - Mobility Management
 



News in short
Zeg niet meer ‘MCS Solutions’ maar ‘Spacewell’
| 14/02/2019
Autoglass Clinic drijft offensief op tegen Carglass
| 10/02/2019
Video: elektrische bussen voor De Lijn
| 05/02/2019
Tweedehandsmarkt voor diesels loopt vast
| 04/02/2019
Luminus opent windmolenpark in Waals bosbouwgebied
| 30/01/2019

Meer news