FRNL | | NewsBibliotheekAgendaNewsletterJobsAdvertisingContact |
  
Home » Bibliotheek » Case study : Philips Brussel

Case study : Philips Brussel

Ruim vijf jaar geleden ging Philips op haar Brusselsesite met een ingrijpend project van start. Er werd drastisch gesnoeid in de kantooroppervlakte en ook de inrichting werd helemaal herzien. Inmiddels is deze nieuwe werkomgeving een realiteit, raakte ze ook stevig ingeburgerd en werden de kinderziekten weggewerkt. Het maakt de tijd rijp voor een terugblik.

De manier waarop vandaag de inrichting van een werkplek benaderd wordt, is anders dan voorheen. Er wordt grondig over nagedacht, waarbij zowel economische als praktische factoren een rol spelen. Een tijdje geleden plaatsten we enkele aandachtspunten van de zogenaamde Workplace Innovation onder de loep (zie PFY, nr. 22). Maar the proof of the pudding is in the eating. Anders gezegd: op welke manier sloegen ze bij Philips de brug naar de praktijk?

Enkele jaren geleden werd de hele inrichting van de site herzien. Facility Manager Jan Pauwels schetst bij wijze van inleiding de precieze omstandigheden waarin dit gebeurde. "Twee trendswaren hierbij cruciaal", legt hij uit. "Om te beginnen werd binnen het bedrijf een vergaande herstructurering doorgevoerd. Vroeger verliep de organisatie van Philips in grote mate volgens de landsgrenzen, maar enkele jaren geleden kwam het zwaartepunt meer op een supranationaal niveau te liggen. In ons geval betekende dit dat heel wat diensten die voorheen nationaal waren in een Benelux structuur werden ondergebracht.Hierdoor nam de behoefte aan ruimte in Brussel aanzienlijk af. Daarnaast, en dat is de tweede trend waarover ik het had, is onze business ook sterk veranderd. Je telt vandaag minder verkooppunten, dat is een zuivere vaststelling. Door de komst van het internet, kwam er ook een tool bij die deze afname in de hand werkt. Mensen zijn ook mobieler bij het uitoefenen van hun job en er is de opgang van het thuiswerk. Dit alles vormt het nieuwe plaatje waar wij mee geconfronteerd werden."


Download gratis de PDF van dit artikel om het vervolg te lezen...  Download gratis de PDF van dit artikel om het vervolg te lezen...


01/10/2009
Huisvesting & werkomgeving
 



News in short
Facilicom Group duidt CIO aan en breidt bestuur uit
| 15/01/2020
Risico’s beperken in je cleanroom, dankzij aanpak van TRU
| 14/01/2020
Beveiligde robuuste Windows-pc
| 14/01/2020
Royal FloraHolland en Facilicom bundelen krachten in facilitaire dienstverlening
| 13/01/2020
Besparen op vergaderkost met digitale whiteboards en Zoom-videoconferencing
| 10/01/2020

Meer news