FRNL | | NewsBibliotheekAgendaNewsletterJobsAdvertisingContact |
  
Home » Bibliotheek » Ontmoetingscentrum voor mensen en technologie

Ontmoetingscentrum voor mensen en technologie

Microsoft onderging een belangrijke cultuurwijziging met nadruk op openheid naar andere partijen zoals partner-softwareontwikkelaars. De evoluties als opensourcesoftware, cloudcomputing en ‘software as a service’ resulteerden in een nieuw bedrijfsimago, een imago van ‘end-to-end software solution provider’ voor allen. De verhuis naar een nieuwe Belgisch-Luxemburgse hoofdzetel bood Microsoft Belux de ideale gelegenheid dat imago ook mee te nemen in uitstraling naar medewerkers en partners.

In februari 2014 trad Satya Nadella als nieuwe CEO aan met een nieuwe kijk op de organisatie. Een goed half jaar later werd gekozen voor het Passport-gebouw, aanpalend aan de luchthaven, als nieuwe thuis voor de organisatie. “Het concept voor de nieuwe hoofdzetel moest de lokale verankering in de Belgisch-Luxemburgse markt illustreren, de band met partners versterken door het organiseren van opleidingen, diverse informatiesessies…”, verklaart Valérie Pierre, verantwoordelijk voor marketing & operations bij Microsoft Belux. “Microsoft telt meer dan 4000 partners in België en Luxemburg die zich hoofdzakelijk focussen op B2B. De relaties met particulieren lopen toenemend online. De Belgisch-Luxemburgse Microsoft-organisatie telt een 400-tal medewerkers. De hoofdzetel is bedoeld als een aantrekkelijke open ontmoetingscentrum voor medewerkers en partners, die zowel organisch als georganiseerd mensen aanspoort om ernaartoe te komen.”

Concept voor de vierde industriële revolutie
In het Passport-gebouw huurt Microsoft drie verdiepingen. “Een eerste is volledig voorbehouden voor contacten met de partners”, licht Valérie Pierre toe. “Een tweede is ingericht als democenter voor de nieuwste technologische ontwikkelingen. Het hoogste niveau tenslotte is exclusief voorbehouden aan de medewerkers. Het is een stille vloer met openspace-inrichting, die resultaatgericht werken, samenwerken en ontmoeten faciliteert.” Door de concentratie van de werkplekken op één verdieping is er veel meer onderling contact tussen de collega’s. De indeling in drie niveaus met specifieke functie groeide intern.

“Voor de ontwikkeling van het concept werd een coreteam samengesteld met een zestal medewerkers, waarin alle afdelingen vertegenwoordigd waren”, schetst Valérie Pierre. “Een twintigtal hipsters kregen als eersten de voorstellen onder ogen en gaven daarop feedback. Ze fungeerden tevens als ambassadeurs naar hun collega's in de afdelingen.”


Download gratis de PDF van dit artikel om het vervolg te lezen...  Download gratis de PDF van dit artikel om het vervolg te lezen...


26/03/2019
Facility Management
 



News in short
Luchtkwaliteit meten met CAPBs
| 19/08/2019
Summer's here
| 19/07/2019
Gratis e-book over Total Cost of Ownership
| 11/07/2019
Engie versterkt zijn positie op de technische beveiligingsmarkt
| 10/07/2019
Lichtbron die rekening houdt met akoestiek
| 09/07/2019

Meer news