FRNL | | NewsBibliotheekAgendaNewsletterJobsAdvertisingContact |
  
Home » Bibliotheek » Controverse | Rijbewijs met punten. Oud idee weer op tafel

Controverse | Rijbewijs met punten. Oud idee weer op tafel

Het rijbewijs met punten werd in ons land al in 1990 in een wet gegoten. De uitvoeringsbesluiten zijn er echter nooit gekomen doordat de databases van de federale politie, het ministerie van Justitie, de inschrijvingen en de rijbewijzen niet met elkaar in verbinding stonden, waardoor de wet een dode letter bleef.

Staatssecretaris van Mobiliteit Etienne Schouppe wil nu vanaf januari 2012 opnieuw het rijbewijs met punten in Belgi invoeren. Volgens hem zou dit rijbewijs ontmoedigend en preventief kunnen werken. Toch heeft het systeem ook tegenstanders. De invloed op de veiligheid kan absoluut niet bewezen worden aldus Touring. Geen enkele studie toont aan dat het rijbewijs met punten de veiligheid verbetert. Ook bij VAB is men niet erg enthousiast: Het rijbewijs met punten werd in 1992 in Frankrijk ingevoerd maar was nooit echt doeltreffend totdat er meer controles plaatsvonden. De Staatssecretaris wijst er echter op dat het aantal doden op onze wegen aanzienlijk hoger ligt dan in landen waar het rijbewijs met punten toegepast wordt. De feiten geven hem gelijk: in Spanje, waar het rijbewijs met punten onlangs ingevoerd werd, zou het aantal verkeersdoden met 15% gedaald zijn.
Sommigen merken op dat er andere manieren zijn om mensen die herhaaldelijk verkeersovertredingen plegen te identificeren en te straffen. Het rijbewijs met punten is inderdaad misschien niet het efficintste systeem, zoals we kunnen zien in Frankrijk, waar steeds meer chauffeurs zonder rijbewijs rijden nadat ze al hun punten verloren hadden.
Maar dat is niet het enige probleem: het principe van het ontnemen van punten maakt de straf onterecht zwaarder voor sommige chauffeurs die heel vaak op de baan zijn en die dus meer kans lopen om een overtreding te begaan. Sven De Peuter, Purchase Assistant bij Oc-Belgium, schreef ons het volgende: Wat zal de mogelijke impact zijn voor personen die hun rijbewijs nodig hebben voor het uitoefenen van hun professionele activiteiten? Ik denk hierbij in het bijzonder (voor onze onderneming) aan technici en vertegenwoordigers die met een bedrijfswagen rijden. Zij leggen heel wat kilometers af in opdracht van de onderneming, terwijl de mogelijke verkeersovertredingen altijd op eigen naam staan. Het mogelijke verlies van het rijbewijs door een opeenvolging van kleinere inbreuken kan zware economische gevolgen hebben.


Download gratis de PDF van dit artikel om het vervolg te lezen...  Download gratis de PDF van dit artikel om het vervolg te lezen...


05/04/2010
Fleet Management - Mobility Management
 



News in short
Intelligente gevelverf zuivert de stadslucht van uitlaatgassen
| 04/11/2019
Inspelen op facilitaire eisen nieuwe patint
| 01/11/2019
De impact van kleuren in een leeromgeving
| 30/10/2019
Zo creer je draagvlak bij een FMIS-implementatie
| 25/10/2019
Onderzoeksproject om lokale elektriciteitsnetten efficinter te maken
| 22/10/2019

Meer news