FRNL | | NewsBibliotheekAgendaNewsletterJobsAdvertisingContact |
  
Home » Bibliotheek » Fleet Lessons 12 : Uitrusting & opties

Fleet Lessons 12 : Uitrusting & opties



12: Uitrusting & opties


Extra is best handig

1 : Sandaard
2 : Extra uitrustingen
3 : Packs
4 : Veiligheid versus comfort
5 : Doorschuiven !

Het is de logica zelve dat iemand die aardig wat tijd in zijn wagen doorbrengt dat ook veilig en comfortabel wil doen. In deze twaalfde Fleet Lesson bekijken we waarom je als fleet-owner niet à priori neen hoeft te schudden, als je werknemer komt met de vraag of hij de wagen van de firma wat extra mag uitdossen. Evenzeer is het zo dat niet alle opties en extra's even interessant zijn.

Een nieuwe firmawagen kiezen is geen sinecure. Niet alleen moet je rekening houden met het budget dat je ter beschikking hebt, je moet ook goed beseffen aan welke uitrusting je de voorkeur geeft. En net bij dit laatste wordt het ons allen door de constructeurs niet altijd even makkelijk gemaakt. Elke constructeur heeft wel een lijst aan opties en extra uitrustingen waarvan het merendeel bij je wensen aansluit. Vandaag de dag kent comfort zo goed als geen grenzen meer. Dankzij de verscherpte concurrentie hebben we als consument bovendien het geluk dat tal van uitrustingen die vroeger als (dure) optie werd aangeboden, nu vaak al standaard aan boord terug te vinden is. Vooral bij de middenklassers en grotere modellen is dit het geval. Denk maar aan ABS en airco om de meest voor de hand liggende ‘niet meer optie’ op te noemen. Even opvallend als positief is dat die opties, die de veiligheid van de bestuurder en zijn omgeving bevorderen, meer kans maken om tot standaarduitrusting te evolueren. Want wie draagt veiligheid dezer dagen niet graag hoog in het vaandel ? Voor strikte comfortopties zoals radio-CD, zetelverwarming en cruise control moet je dikwijls wel bij opleggen.


Steven Schoefs


1 : Sandaard Back to TOP
Afhankelijk van de fleetpolitiek van de invoerder of constructeur vind je al speciale fleetmodellen terug. Die zijn dikwijls één of twee items rijker uitgerust dan hun ‘particuliere’ broertjes. Daarnaast zijn er ook een aantal standaard opties; een contradictio in terminis om u tegen te zeggen, maar als fleet-owner kan je er haast niet omheen : ABS, dubbele airbag, airco en meestal ook metaalkleur, radio-CD en een GSM-carkit behoren tot deze categorie. Bij een operationele leasingcontract doen deze items de maandelijkse huurprijs in verhouding echter nauwelijks stijgen. Eenvoudigweg omdat de huurprijs wordt ingeschat voortvloeiende uit de cataloguswaarde en alle diverse kosten en taksen,… minus de restwaarde. En die ligt bij een metaalgekleurd exemplaar met airco gevoelig hoger dan bij een matwitte auto zonder klimaatregeling. Over kleuren gesproken, vermijdt exotische en bizarre tinten, ook al belooft de promotiestunt ze er ‘gratis’ bij. Een purperen Mercedes C-Klasse of een vermiljoenrode Audi A4 Avant doen het nu eenmaal niet zo goed in de doorverkoop.


2 : Extra uitrustingen Back to TOP
Ietwat anders is het gesteld met de overige extra uitrustingen. Als de extra opsmuk door de bestuurder binnen de perken wordt gehouden, wordt dit in de meeste car policies wel toegestaan. Al dan niet met een maximum afwijking of plafond dat wordt berekend aan de hand van het basisbudget of de cataloguswaarde. Uiteraard betaalt de bestuurder uit eigen zak het verschil bij, en dat kan op twee manieren. Upfront of via een maandelijkse afbetaling. Aan te raden is de eerste optie, waar de bestuurder het gehele bedrag ineens vooruitbetaalt. Zo kom je als fleet-owner nooit in nauwe schoentjes te staan om bij onvoorziene omstandigheden het resterende bedrag van de werknemer los te weken. Maak de bestuurder er ook attent op dat hij bij diefstal, total loss of ontslag de geïnvesteerde euro’s kwijt is.


3 : Packs Back to TOP
Packs of optiekorven lopen het hele jaar door. Ze zijn interessant in zoverre de volledige inhoud naar jouw mening voldoende waar voor je geld geeft. Met andere woorden : ze omvatten zowel uiterst nuttige tot bijna overbodige extra’s. Let wel : in de tweedehandsmarkt gebeurt het dat packs in restwaarde meer worden geapprecieerd, dan dat je de wagen met alle opties apart tot eenzelfde niveau van uitrusting zou upgraden. Laat je evenwel nooit misleiden door een middenklasser einde reeks met lederen interieur en buitenmaatse alu velgen. Enkel al vanuit democratisch oogpunt maak je best een selectie uit de packs waarvan je kan inschatten dat ze ook morgen nog zullen meedraaien. Zodat iedere werknemer met dezelfde functie of hetzelfde budget ook op dezelfde lijn blijft qua bedrijfswagen. Zoniet beland je in een mallemolen van gefrustreerde bestuurders, waar nog nauwelijks uit te geraken valt.


4 : Veiligheid versus comfort Back to TOP
Een bedrijfswagen is een functiegebonden instrument dat niettemin erg motiverend werkt. ‘Hoe meer, hoe liever’ geldt ook hier, maar de bestuurder (of u) zal vroeg of laat toch keuzes moeten maken. Bouw in elk geval een stelregel in waarbij een bepaalde hiërarchie voor welbepaalde opties wordt opgelegd. Verwarmde (lederen) zetels zullen daarbij altijd ondergeschikt blijven aan ABS en airco. Dat laatste is trouwens niet enkel een comfortitem, maar brengt veiligheidshalve ook wel voordelen met zich mee. Als commercieel vertegenwoordiger zit je frisser aan het stuur in een klimaatgeregelde wagen, dan in een sauna. In de wintermaanden zijn de ruiten veel vlugger ontwasemt, in de zomermaanden kan je hoofd koel houden. Gaat de bestuurder toch resoluut richting comfort, denk er dan aan dat een ongeval veel meer kost dan op het eerste zicht blijkt. Er is niet alleen de schade aan de wagen, maar er is ook de lichamelijke schade en emotionele schade. Daarom blijven we de voorkeur geven aan opties die de veiligheid stimuleren.


5 : Doorschuiven ! Back to TOP
Houd bij het toekennen van een wagen en het bepalen van de opties en uitrusting steevast de doorschuifmogelijkheden voor ogen. Het zal je maar gebeuren dat de nieuwe projectleider zijn firmwagen opsmukt met allerlei tierlantijntjes en hij na een jaar de onderneming vaarwel zegt. De kans dat zijn opvolger diezelfde wagen met open armen ontvangt, is eerder klein. Bovendien kan je die nieuwe kracht onmogelijk dwingen om een ‘anormale’ firmawagen te aanvaarden. Denk dus best 2 keer na voor je ‘ja’ zegt tegen de wensen van je bestuurders, een normale vloot is al gek genoeg.




03/09/2004
Fleet Management
 



News in short
Facilicom Group duidt CIO aan en breidt bestuur uit
| 15/01/2020
Risico’s beperken in je cleanroom, dankzij aanpak van TRU
| 14/01/2020
Beveiligde robuuste Windows-pc
| 14/01/2020
Royal FloraHolland en Facilicom bundelen krachten in facilitaire dienstverlening
| 13/01/2020
Besparen op vergaderkost met digitale whiteboards en Zoom-videoconferencing
| 10/01/2020

Meer news