FRNL | | NewsBibliotheekAgendaNewsletterJobsAdvertisingContact |
  
Home » Bibliotheek » Belgische identiteit communiceren

Belgische identiteit communiceren

In de herfst van 2014 viel de keuze op het Passport-gebouw, aanpalend aan de luchthaven, als nieuwe thuis voor de Belgische Microsoft-vestiging. “Het concept voor de nieuwe hoofdzetel moest de lokale verankering in de Belgische markt illustreren, de band met partners versterken door het organiseren van opleidingen, diverse informatiesessies…” kadert Valérie Pierre, verantwoordelijk voor Marketing & Operations bij Microsoft.

De Belgische Microsoft organisatie telt een 400-tal medewerkers. De hoofdzetel is bedoeld als een aantrekkelijke open ontmoetingscentrum voor medewerkers en partners, die zowel organisch als georganiseerd mensen aanspoort om ernaartoe te komen.
Microsoft huurt drie verdiepingen in het Passport-gebouw. Een eerste is volledig voorbehouden voor contacten met de partners; een tweede is ingericht als demo center voor de nieuwste technologische ontwikkelingen en het hoogste niveau is exclusief voorbehouden aan de medewerkers. De indeling in drie niveaus met specifieke functie groeide intern. “Voor de ontwikkeling van het concept werd een core team samengesteld met een zestal medewerkers, waarin alle afdelingen vertegenwoordigd waren” schetst Valérie Pierre.

Harmonie tussen architectuur en gebruiker
“Microsoft verwachtte een ‘state of the art’ inrichting en afwerking, vanzelfsprekend met respect voor de internationaal opgelegde richtlijnen die een wereldwijde uniformiteit en herkenbaarheid nastreven, maar tevens met een eigen identiteit” blikt Wim Van Hove, Managing Director PROCOS Group terug. Bezoekers die het Passport-gebouw betreden zien in het atrium geen andere bedrijven, waardoor alle aandacht spontaan naar Microsoft gaat. “Krachtlijnen waren een concept dat de mens centraal stelt, zachte waarden accentueert, de techniek naar het achterplan laat verdwijnen, de aanwezigheid van technieken slechts subtiel laat opmerken en als tijdloos wordt ervaren”.

“Het vloerplan van de drie gehuurde niveaus in het Passport-gebouw was weinig ideaal vanwege de lage ligging met beperkt uitzicht” commentarieert Irina Vasileva, Architect Workplace Consultant PROCOS Group. “De space planning moest de noden van de klant en het architecturaal gegeven van het gebouw (lichtinval, oriëntatie, locatie) in harmonie brengen in het belang van de gebruiker”.


Download gratis de PDF van dit artikel om het vervolg te lezen...  Download gratis de PDF van dit artikel om het vervolg te lezen...


22/05/2019
Huisvesting & werkomgeving
 



News in short
EVS kiest voor wendbaarheid als speerpunt voor innovatie
| 17/09/2019
New Mobility Discovery Day voor de 400 medewerkers van Sodexo
| 16/09/2019
IOT-innovatie voor de Windows Collaboration Display
| 12/09/2019
Kia treedt toe tot snellaadnetwerk IONITY
| 10/09/2019
Beter gebouwen en installatietechnieken beheren.
| 09/09/2019

Meer news