FRNL | | NewsBibliotheekAgendaNewsletterJobsAdvertisingContact |
  

Outsourced FM in de hotelsector : een oprukkende trend in hotelmanagement

De Belgische hotelmarkt heeft op het vlak van outsourcing van de ‘housekeeping’ een achterstand van 5 à 7 jaar t.o.v. Nederland. Heel wat hotels tonen nu interesse voor deze formule. Dit stelt een constant evenwicht voorop tussen de uitbatingskosten en de bezettingsgraad.
Het Antwerpse Sir Plantin hotel besliste bij de opening tot het geïntegreerd aankopen van facilitaire diensten bij één partner.


Voor een opstartend hotel is de bezettingsgraad de grote onbekende, waardoor het haast onmogelijk is een precieze kostenraming te maken en het vereiste personeel ter beschikking te hebben voor de verwachte serviceprestaties. Wim Van Respaille, General Manager Sir Plantin hotel: “We kenden een zeer vlotte start met een bezettingsgraad die een eind boven het budgetplan lag, maar ook met zeer sterke schommelingen van de boekingen. Een bezettingsgraad variërend van 40 tot 100% heeft uiteraard consequenties voor het benodigde personeel in de housekeeping”.
De eigen staf is tot een strikt minimum beperkt en concentreert zich op de corebusiness van het hotel: de receptie, de verkoop & marketing en het hotelbeheer.


Download gratis de PDF van dit artikel om het vervolg te lezen...  Download gratis de PDF van dit artikel om het vervolg te lezen...


27/02/2012
Schoonmaak en Hygiëne - Facility Management
 



News in short
Q8 innoveert om het parkeren in de stad te bevorderen
| 13/02/2020
Internationale samenwerking CO2-opslag komt in aanmerking voor EU-subsidie
| 13/02/2020
Textielsharing voor de horeca
| 12/02/2020
Effectief licht voor meerdere werkplekken
| 11/02/2020
Oude afdichtingsresten op stenen vloeren schoon en efficiënt verwijderen
| 10/02/2020

Meer news