FRNL | | NewsBibliotheekAgendaNewsletterJobsAdvertisingContact |
  

Facilitaire krachten bundelen voor optimale zorgondersteuning

In 2006 werd de conceptuele nota geschreven voor de fusie van drie bestaande ziekenhuiscampussen - Rooienberg in Duffel, en Leopoldstraat en Zwartzustersvest in Mechelen – naar een vervangingsnieuwbouw aan de Mechelse stadsrand. Zowel de technisch directeur als de facilitair directeur waren vanaf dat ogenblik sterk geëngageerde partners voor de volledige realisatie van AZ Sint-Maarten, dat op 15 oktober 2018 officieel in dienst werd genomen.

Voor technisch directeur en overkoepelend projectleider Jan Claesen en facilitair directeur Annelies Van Gaver laat de missie zich het best samenvatten als ‘het optimaliseren van alle ondersteunende processen in het belang van de corebusiness’, of de patiëntenzorg en de veiligheid van de zorgomgeving. Die missie is van bij het ontkiemen van de beslissing tot een nieuwbouwproject meegenomen en doorgezet in elke verdere beslissings- en realisatiefase. “De verstrengeling en integratie van de hard- en softfacilities met een visie vanuit de toekomstige exploitatie en dat voor een vooropgestelde werkingstermijn van 50 jaar, was een uniek gegeven”, blikken Jan Claesen en Annelies Van Gaver terug. “Naast de directe impact op de corebusiness heeft deze geïntegreerde projectaanpak ook heel wat onrechtstreekse toegevoegde waarde gecreëerd, zoals de aantrekkelijkheid van AZ Sint-Maarten als werkgever. Zo vinden we plots makkelijker schoonmaakmedewerkers. We hebben de zorgverstrekkers ontzorgd inzake facilitaire taken, zodat ze zich kunnen concentreren op de zorg en altijd dicht bij de patiënt staan.”

Veranderingen en uitdagingen
De bouw van een ziekenhuis gaat onvermijdelijk gepaard met een complexe subsidieaanvraag. Tussen de voltooiing van het zorgstrategisch plan en het opstarten van de werf verstreken ongeveer zeven jaar. “We stelden toen voorop om vijf jaar later de eerste patiënt in te huizen en dat is ook gelukt”, klinkt het trots bij projectleider Jan Claesen. “Wij hebben ons beperkt tot slechts vijf grote bouwpartners die we zelf rechtstreeks aanstuurden, met speciale aandacht voor het inzetten van de partijen die de grootste competenties konden voorleggen.”


Download gratis de PDF van dit artikel om het vervolg te lezen...  Download gratis de PDF van dit artikel om het vervolg te lezen...


15/03/2019
Facility Management
 



News in short
Gratis e-book over Total Cost of Ownership
| 11/07/2019
Engie versterkt zijn positie op de technische beveiligingsmarkt
| 10/07/2019
Lichtbron die rekening houdt met akoestiek
| 09/07/2019
Bosec-certificaat voor branddetectie met intelligente camera
| 08/07/2019
A.I in collectieve keuken om miljoenen maaltijden niet meer in de vuilnisbak te gooien
| 08/07/2019

Meer news